Vognmand med illegale rammes på pengepungen

Det svenske postvæsen vil ikke længere benytte Kim Johansen i samme stil som tidligere, og Greve-vognmanden må heller ikke længere bruge østchauffører til at køre for koncernen.

Kim Johansens estiske chauffør nummer 221 blev i februar i år taget i 5 ulovlige kørsler for det svenske postvæsen på 15 timer.  Efter en afhøring foran Hit Danmarks blå lagerhal i Randers lod politiet esteren køre illegalt mod Kolding.  (Foto: Morten Halskov)Kim Johansens estiske chauffør nummer 221 blev i februar i år taget i 5 ulovlige kørsler for det svenske postvæsen på 15 timer. Efter en afhøring foran Hit Danmarks blå lagerhal i Randers lod politiet esteren køre illegalt mod Kolding. (Foto: Morten Halskov)

Kim Johansens massive brug af illegale østeuropæiske chauffører på de danske landeveje får nu for alvor konsekvenser for hans vognmandsforretning.

Det svenske postvæsen, som er en af storvognmandens større kunder, vil nemlig ikke længere benytte hans lastbiler i samme grad som tidligere.

- Efter 1. april vil vi anvende Kim Johansen, men i mindre omfang end tidligere, skriver formanden for Hit Koncernen, Bo Alerfeldt, i en skriftlig kommentar til Nyhedsbrevet 3F.

Storforbruger af illegale

Kim Johansen har siden april 2003 kørt fragt for Hit Danmark, der er 100 procent ejet af det svenske postvæsen, Posten AB. Derudover kører vognmanden fra Greve for det danske selskab DPD, som ligeledes er et datterselskab af det statsejede Posten AB.

Nyhedsbrevet 3F afslørede i slutningen af februar, at Kim Johansens estiske chauffør nummer 221 begik 5 brud på såvel udlændinge- som godskørselsloven på en helt almindelig arbejdsdag på 15 timer. Chaufføren, der tjente 30 kroner i timen, blev taget på fersk gerning på en fast indenrigsrute mellem Hit Danmarks terminaler i Kolding, Glostrup og Randers uden hverken opholds- eller arbejdstilladelse.

På samme måde har Fagbladet 3F to gange på én måned dokumenteret, at Kim Johansen bruger illegale estere på en daglig rute mellem Billund Lufthavn og Kastrup Lufthavn.

Prisbelønnet snyder presset

Vognmanden, der i år 2000 fik TØF-prisen af Transportøkonomisk Forening for sin positive inspiration til den danske transportbranche, har ikke færre end syv sager om ulovlig arbejdskraft kørende hos de danske myndigheder.

På nuværende tidspunkt har Udlændingestyrelsen udtalt sig i de fire - og i alle tilfælde vurderet, at de østeuropæiske chauffører fra Kim Johansens datterselskab i Estland har arbejdet uden for udlændingelovens regler.

Tidligere har Kim Johansens klart største kunde, SAS, truet med en fyreseddel, hvis han bryder loven. Og nu har vognmanden fået mere end et vink med en vognstang fra det svenske postvæsen om, at ulovlighederne skal være slut.

- Vi har klart udtalt og endda fået accept af Kim Johansen på, at han skal følge dansk lovgivning og andre landes love. I de tilfælde hvor Kim Johansen kører indenrigstransport for os i Danmark, så gælder det, at han ikke må bruge øststatschauffører. Vi vil lave vores egne kontroller, skriver formand for Hit Koncernen Bo Alerfeldt til Nyhedsbrevet 3F.

3F tjekker vognmand

Men det er ikke kun det svenske postvæsen, som vil holde ekstra øje med Kim Johansens chauffører. Det landsdækkende netværk af lokale 3F-afdelinger, der forsøger at stække en kæp i hjulet på landets lyssky vognmænd, kontrollerer allerede, hvem der sidder bag rattet i vognmandens lastbiler.

- Efter afsløringen af den illegale estiske chauffør hos Hit Danmark i Randers har jeg fire gange tjekket, hvor Kim Johansens chauffører kommer fra, og i alle tilfælde har der været tale om en dansk chauffør. Men vi bliver ved med at holde øje med hans chauffører på den faste rute, siger gruppeformand for Transport & Service i 3F Randers Ole Lundbøll.