Minister giver frit slag for øst-chauffører

Chauffører fra Estland, Litauen og Tjekkiet kan lovligt transportere gods i Danmark. Det har transportministeren besluttet. I strid med østaftalen, siger 3F.

Transportministeren er tilfreds med nye regler om østeuropæiske chauffører. 3F vil derimod have reglerne afskaffet med det samme.Transportministeren er tilfreds med nye regler om østeuropæiske chauffører. 3F vil derimod have reglerne afskaffet med det samme.

Billige chauffører fra Estland, Litauen og Tjekkiet kan nu lovligt køre med gods internt i Danmark.

Det oplyser Transportministeriet, Færdselsstyrelsen og Transportminister Flemming Hansen via Transportministeriets hjemmeside.

Her står desuden, at beslutningen om at tillade indenlandsk godskørsel – såkaldt cabotage-kørsel - udført af østeuropæiske chauffører ansat i østeuropæiske firmaer, imødekommer ønsker fra transporterhvervet, og at tilladelsen træder i kraft omgående - i stedet for som aftalt i EU senest 1.maj 2009.

I strid med østaftalen

I 3F's Transportgruppe vækker beslutningen både frygt og vrede.

- Ministeren har alene talt med og lyttet til arbejdsgiversiden. I 3F er vi end ikke blevet spurgt. Alligevel har transportministeren uden varsel valgt at åbne sluserne fuldstændigt for løndumping tre år før nødvendigt. Man behøver ikke være professor for at regne ud, hvad det her kommer til at betyde for vores del af arbejdsmarkedet, siger formanden for 3F's Transportgruppe, Orla Petersen.

- Ministeren må tage sine ændringer af bordet omgående. De er i åbenlys strid med østaftalen inklusiv de ændringer, der netop er blevet vedtaget. Her fremgår det, at der skal kigges særligt på de problemer, der er med konkurrencen fra underbetalte chauffører fra østeuropa, fortsætter Orla Petersen.

Han henviser blandt andet til den række af eksempler, 3F har afsløret de senere år. Her er østeuropæiske chauffører, til en billig pris, ulovligt blevet brugt til at køre med gods i Danmark.

Det er ikke mindst sket hos datterselskaber i Østeuropa ejet af danske vognmænd. Navne på storvognmænd som Kim Johansen og Kurt Beier vækker genklang hos de fleste chauffører på grund af gentagne brud på reglerne og misbrug af lavpris-chauffører fra datterselskaber i Litauen og Estland.

Glad minister

Kontorchef i Færdselsstyrelsen Theo Rabenberg oplyser, at det alene er eksportvognmændene i organisationerne DTL og ITD, der er blevet hørt i forbindelse med ændringerne. Og at ændringerne er foretaget rent administrativt, uden at for eksempel Folketingets partier er blevet inddraget.

Ifølge kontorchefen er det ikke nødvendigt, fordi reglerne alligevel bliver ændret senest i 2009 som følge af EU-lovgivning.

- Cabotage er ikke noget, der fylder meget i Danmark. Det er under en procent af transporterne, uddyber han.

Transportminister Flemming Hansen er yderst tilfreds med de nye regler, der er blevet til ifølge aftale mellem Danmark, Estland, Litauen og Tjekkiet:

- Jeg er meget tilfreds med, at Danmark med virkning fra 1. maj liberaliserer markedet. Jeg lægger i denne forbindelse vægt på, at Danmark viser vejen og allerede nu tager konsekvensen af, at cabotage-kørsel inden for EU skal være fuldt liberaliseret senest 1. maj 2009, lyder det blandt andet fra ministeren på Transportministeriets hjemmeside.

Her erklærer Transportminister Flemming Hansen desuden:
"Endelig lægger jeg vægt på, at liberaliseringen er i overensstemmelse med erhvervets ønsker".