Vognmand med illegale chauffører tæt på at miste ordrer

Kim Johansen kan forvente en fyreseddel af det svenske postvæsen, hvis han fortsætter med at benytte illegale chauffører. SAS har tidligere varslet fyring for samme lovbrud.

Politiet i Randers lod vognmand Kim Johansens estiske chauffør nummer 221 køre fra den blå lagerhal i Randers til Kolding, selv om han hverken har opholds- eller arbejdstilladelse.  (Foto: Morten Halskov)Politiet i Randers lod vognmand Kim Johansens estiske chauffør nummer 221 køre fra den blå lagerhal i Randers til Kolding, selv om han hverken har opholds- eller arbejdstilladelse. (Foto: Morten Halskov)

For fjorten dage siden erklærede SAS, at selskabet vil fyre sin europæiske hovedleverandør af flyfragt, Kim Johansen, hvis han ikke stopper sin brug af illegale lastbilchauffører på de danske landeveje.

Og nu melder en anden af den prisbelønnede vognmands store aftagere sig i køen af stærkt utilfredse kunder.

Det svenske postvæsen skipper således også Kim Johansen, hvis han fortsat benytter illegale til at køre fragt for dets datterselskab Hit Danmark. Det fastslår den svenske formand for Hit Koncernen, som er 100 procent ejet af det statsejede svenske postvæsen, Posten AB:

- Vi vil ikke støtte illegal virksomhed og kan ikke forsvare, at Kim Johansen bruger estiske chauffører indenrigs i Danmark. Det bryder med dansk lovgivning, og gør han det, kan vi ikke fortsætte med ham som vognmand, siger formanden for Hit Koncernen, Bo Alerfeldt til Nyhedsbrevet 3F.

Forhandling om ny kontrakt

Udover Hit Danmark kører Kim Johansen også for det danske selskab DPD, der også er 100 procent ejet af Posten AB. Vognmanden har kørt for det svenske postvæsen siden 1. april 2003, og den nuværende kontrakt udløber i april 2006.

- Kontrakten med Kim Johansen skal forhandles i løbet af den næste måned. Vi har endnu ikke besluttet, om den skal forlænges. Men i så fald vil vi have skrevet ind, at den straks kan opløses, hvis Kim Johansen bryder dansk lovgivning, siger Bo Alerfeldt.

Storforbruger af illegale chauffører

Nyhedsbrevet 3F kunne for halvanden uge siden afsløre, at Kim Johansens estiske chauffør nummer 221 begik fem brud på såvel udlændinge- som godskørselsloven på en helt almindelig arbejdsdag på 15 timer. Chaufføren, der tjente 30 kroner i timen, blev således taget på fersk gerning på en fast indenrigsrute mellem Hit Danmarks terminaler i Kolding, Glostrup og Randers uden hverken opholds- og arbejdstilladelse.

Fagbladet 3F har desuden to gange på blot én måned dokumenteret, at Kim Johansen har en fast rute for SAS Cargo mellem Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn. Her benytter vognmanden, der er en af Danmarks største, ligeledes illegale chauffører, som han har hentet i sit datterselskab ADDO i Estlands hovedstad Tallinn.

Kim Johansens estiske chauffører er dog langtfra taget i kun tre tilfælde. Faktisk har vognmanden, der i år 2000 fik TØF-prisen af Transportøkonomisk Forening for sin positive inspiration til den danske transportbranche, for tiden hele fem sager om ulovlig arbejdskraft kørende hos de danske myndigheder. Udlændingestyrelsen, der endnu kun har udtalt sig i én af sagerne, har vurderet at esternes arbejde er ulovligt.

For få senge i skurvogne

Når Kim Johansens estiske chauffører ikke kører illegalt for ham nat og dag, bor de ulovligt i uhumske skurvogne uden wc og vask på virksomhedsgrunden ved Greve. Vognmanden har sat ti mandskabscontainere op, men det er slet ikke nok til at alle hans østeuropæiske chauffører kan få en seng at sove i. De må i stedet sidde ned i fjernsynsstuen.

Disse forhold tager formanden for Hit Koncernen også klart afstand fra:

- Det er ikke nogen god historie, og vi har fået et andet syn på samarbejdet med Kim Johansen. Det er jo farligt, når chaufførerne ikke kan sove nok og ordentligt. Hvorfor griber de danske myndigheder ikke ind - det havde de svenske gjort, siger Bo Alerfeldt til Nyhedsbrevet 3F.

Stadig ingen tilladelse til skurvognene

Nyhedsbrevet 3F's afsløring af at Kim Johansen ulovligt bruger skurvognene som beboelse har fået vognmanden til at ansøge Greve Kommune om en tilladelse. Den har han dog ikke fået på nuværende tidspunkt.

- Vi har ikke taget stilling til ansøgningen endnu, men vil gøre det i løbet af 14 dage, siger Jan Ulrik Aakerlund, byggesagsbehandler hos Greve Kommune.

Vognmanden: Ingen ruter i Danmark

I modsætning til Udlændingestyrelsen, Færdselsstyrelsen, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik samt 3F mener Kim Johansen, at det er lovligt at bruge estiske og andre østeuropæiske chauffører til at køre indenrigs i Danmark i lastbiler med danske nummerplader.

Og indtil retten har afgjort tvisten, har vognmanden ingen yderligere kommentarer. Men til Fagbladet 3F har han dog tidligere udtalt:

- Jeg har over 100 estere ansat. De kører kun på vores internationale ruter. De kører ikke indenrigs i Danmark - vi har slet ikke indenrigstrafik i Danmark overhovedet, hævdede Kim Johansen.