SAS truer kendt vognmand med fyring

SAS Cargo dropper sin vognmand Kim Johansen, hvis han fortsætter med at bruge illegale chauffører i Danmark. Vi ønsker ikke dårlig omtale, siger direktør Kenneth Marx.

Vognmand Kim Johansen lader hver  nat en estisk chauffør fragte flygods mellem Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn. Det er ulovligt. (Foto: Ulrik Bang)Vognmand Kim Johansen lader hver nat en estisk chauffør fragte flygods mellem Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn. Det er ulovligt. (Foto: Ulrik Bang)

En fyreseddel. Det er, hvad der venter en af landet største vognmænd, Kim Johansen fra Greve, hvis han ikke stopper med at benytte illegale lastbilchauffører til at fragte flygods mellem Billund og Københavns Lufthavn for SAS Cargo.

Det bekræfter den administrerende direktør for SAS' datterselskab:

- Vi vil ikke have den her dårlige omtale, så vi har lige haft endnu et møde med Kim Johansen. Han mener stadig, det er lovligt, det han gør, men vi kan ikke leve med den her usikkerhed, så nu skal vores jurist mødes med hans. Hvis Kim Johansen ikke lever op til reglerne, må han ændre praksis, for ellers kører han ikke for os, siger administrerende direktør for SAS Cargo, Kenneth Marx.

Fem sager om ulovligt arbejde

Fagbladet 3F og Nyhedsbrevet 3F har to gange inden for en måned afsløret, at vognmand Kim Johansen har estiske chauffører til at køre på sin daglige rute mellem landets to største lufthavne for SAS Cargo. Chaufførerne kører i dansk indregistrerede lastbiler uden hverken opholds- eller arbejdstilladelse i handskerummet, og det er ulovligt ifølge Færdselsstyrelsen, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, ATL, samt 3F.

Men Kim Johansens estiske chauffører er langt fra kun taget i to tilfælde. Vognmanden, som i år 2000 fik TØF-prisen af Transportøkonomisk Forening for sin positive inspiration til den danske transportbranche, har i øjeblikket fem sager om ulovlig arbejdskraft kørende hos politiet og Udlændingestyrelsen. Styrelsen, som endnu kun har udtalt sig i en enkelt af sagerne, har vurderet arbejdet ulovligt.

Etisk og socialt ansvar

Dermed tyder alt på, at den prisbelønnede vognmand skal skifte kurs, hvis han vil beholde sin klart største kunde, SAS Cargo. Kim Johansen, der har fragtet flygods for SAS' 100 procent ejede datterselskab siden 1980, har kørt på ruten mellem Billund og Københavns Lufthavn de seneste tre-fire år. Og vognmanden kører stort set alt gods for SAS Cargo i hele Skandinavien og hen ved 40 procent på verdensplan, oplyser Kenneth Marx.

Den administrerende direktør skriver i SAS Cargo's årsrapport for 2004, at selskabet vedkender sig sit sociale og etiske ansvar, ligesom det følger FN-principper om at leve op til en række arbejdsstandarder.

29 kroner i timen

Men disse principper, som er anerkendte over hele verden, har selskabets hovedleverandør i Europa, Kim Johansen, mere end svært ved at leve op til. For som Fagbladet 3F tidligere har afsløret, tjener vognmandens langt over 100 estiske chauffører ned til 29 kroner i timen, når de kører nat og dag for ham. Og når chaufførerne endelig har fri, bor de ulovligt i uhumske skurvogne uden toilet og vask på virksomhedsgrunden ved Greve.

Vognmanden: Vi har ingen ruter i Danmark

I modsætning til Udlændingestyrelsen, Færdselsstyrelsen, ATL samt 3F mener Kim Johansen, at det er lovligt at bruge estiske chauffører til at køre indenrigs i Danmark i lastbiler på danske nummerplader. Men ellers ønsker vognmanden ikke at kommentere sagen yderligere. Tidligere har han dog udtalt til Fagbladet 3F:

- Jeg har over 100 estere ansat. De kører kun på vores internationale ruter. De kører ikke indenrigs i Danmark - vi har slet ikke indenrigstrafik i Danmark overhovedet, påstod Kim Johansen.

Ifølge SAS Cargos administrerende direktør har Kim Johansen to år tilbage af sin nuværende kontrakt med selskabet.