3F kræver hårdere kurs mod vognmænd med illegale

ATL tager afstand fra sin prisbelønnede vognmand Kim Johansens massive brug af illegale chauffører. Men arbejdsgiverne vil endnu ikke ekskludere ham.

3F efterlyser større indsats fra såvelpoliti som arbejdsgiverorganisationen ATL over for vognmænd, som overtræder reglerne. På billedet ses en af de lastbiler, som estiske chauffører ulovligt fragter flygods i mellem Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn. (Foto:  Ulrik Bang)3F efterlyser større indsats fra såvelpoliti som arbejdsgiverorganisationen ATL over for vognmænd, som overtræder reglerne. På billedet ses en af de lastbiler, som estiske chauffører ulovligt fragter flygods i mellem Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn. (Foto: Ulrik Bang)

En af landets største vognmænd, Kim Johansen fra Greve, møder nu massiv modstand fra sin egen organisation, ATL. Arbejdsgiverorganisationen for Transport og Logistik kritiserer, at dets tidligere bestyrelsesmedlem atter er afsløret i at benytte illegale lastbilchauffører fra Estland.

- Vi tager klart afstand fra ulovlighederne, og det undrer meget, hvis de stadig finder sted. Vi har lige haft et møde med Kim Johansen, hvor vi fik indtryk af, at han ikke ville fortsætte med at bryde reglerne, siger direktør i ATL, Poul Juelsbjerg til Nyhedsbrevet 3F.

Afsløret to gange på en måned

Direktøren understreger, at der ikke er tvivl om, at Kim Johansen overtræder dansk lovgivning, når han bruger østeuropæiske chauffører til at køre indenrigs i Danmark på danske nummerplader.

Selv om Fagbladet 3F for anden gang på blot en måned har grebet en af Kim Johansens over 100 estiske chauffører på fersk gerning, mens han fragtede flygods for SAS Cargo på den faste rute mellem Billund og Københavns Lufthavn, vil ATL ikke gribe ind over for vognmanden:

- To tilfælde er for spinkelt et grundlag til at sige, at det foregår systematisk, siger Poul Juelsbjerg.

3F: Få vognmanden på ret kurs

Men Kim Johansens estiske chauffører er langt fra kun taget i to tilfælde. Vognmanden, som i 2000 fik TØF-prisen af Transportøkonomisk Forening for sin positive inspiration til den danske transportbranche, har for tiden fem sager om ulovlig arbejdskraft kørende hos politiet og Udlændingestyrelsen. Styrelsen, som endnu kun har udtalt sig i én af sagerne, har vurderet arbejdet ulovligt.

På den baggrund opfordrer 3F nu ATL til at få bragt Kim Johansen og andre medlemmer, som bryder reglerne, tilbage på rette kurs.

- Kim Johansens systematiske brug af illegal arbejdskraft er løndumping og stærkt konkurrenceforvridende virksomhed til skade for vores medlemmer og hans kolleger i branchen. 3F tager dybt, dybt afstand fra hans fortsatte brug af illegale chauffører, og vi kunne godt ønske os en større indsats fra arbejdsgiverorganisationen over for vognmænd, som overtræder reglerne, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe, Jørgen Aarestrup Jensen.

Boom i ulovlig godskørsel

Det er dog ikke kun ATL, som efter 3F's mening, burde yde en større indsats. Politiet bør stoppe ulovlighederne på landevejene, mener 3F.

- Det er fuldstændig uforståeligt, at politiet ikke gør en større indsats for at stoppe Kim Johansens ulovligheder. De burde forbyde hans østeuropæiske chauffører at køre videre, når de konstaterer, at chaufførerne ikke har den nødvendige tilladelse til at arbejde i Danmark, siger Jørgen Aarestrup Jensen.

Lang sagsbehandlingstid

Når de danske myndigheder skal vurdere, om en vognmand har benyttet ulovligt arbejdskraft, er sagsbehandlingstiden ofte meget lang. Politiet i Hobro og Udlændingestyrelsen har rekorden i en sag, som foreløbigt har samlet støv i over 11 måneder.

I fem andre tilfælde har sager om illegal kørsel på de danske landeveje varet mellem 330 og 123 dage. Indtil videre. Det viser en beregning, som Nyhedsbrevet 3F har lavet på baggrund af aktindsigt hos Udlændingestyrelsen over sagsbehandlingstider.