Minister alene i sag om østchauffører
Transportministeren gik enegang i sag om tilladelse til østchauffører på danske transporter. Det udløser reaktioner fra såvel egne rækker som fra oppositionen.
Resten af regeringen blev ikke taget i ed før trafikministerens ændringer trådte i kraft. Ifølge Ritzaus Bureau har beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) bedt sin ministerkollega om en redegørelse. Fra i forgårs har estiske, litauiske og tjekkiske chauffører frit kunnet kører med gods internt i Danmark på hjemlandets nummerplader og efter østeuropæisk lønniveau.
Som beskrevet i Nyhedsbrevet 3F i går skyldes det en administrativ beslutning hos transportminister Flemming Hansen (K) om at tillade såkaldt cabotage-kørsel for vognmandsfirmaer fra Estland, Litauen og Tjekkiet.
Men den beslutning er der ikke mange andre, end vognmænd, der er enige i.
- Transportministeren har ikke forstået en brik af, hvad østaftalen går ud på. Og hans tilladelse til østeuropæiske chauffører skal omgående trækkes tilbage. Det er Claus Hjort Frederiksen, der er regeringens koordinator på østaftalen. Sammen med socialdemokraterne har vi bedt ham om et hastemøde og en forklaring, siger Ole Sohn, der er arbejdsmarkedsordfører og gruppeformand for SF.
Socialdemokraterne og SF kalder lempelsen for brud på østaftalen, der er sat i verden for at begrænse løndumping og spekulation i billig arbejdskraft.
Og ifølge Ritzaus Bureau blev resten af regeringen ikke taget i ed før trafikministerens ændringer trådte i kraft. Ifølge bureauet har beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) bedt sin ministerkollega om en redegørelse.
Debat i morgen
Det står ikke klart, hvornår forligspartierne bag østaftalen skal holde hastemøde. Men allerede i morgen skal fornyelsen af østaftalen til debat i Folketinget.
Her forventes den nye mulighed for at benytte østeuropæiske chauffører at fylde i debatten.
I Dansk Folkeparti er man i øjeblikket ved at drøfte, hvordan man vil forholde sig til situationen.
- Men det er klart, vi vil stille spørgsmål i morgen. Den her sag viser, at østaftalen ikke kan bruges til ret meget, siger arbejdsmarkedsordfører Bent Bøgsted.
Han gør opmærksom på, at de ændringer, transportministeren har sat i søen 1. maj, alligevel ville være trådt i kraft senest 1. maj 2009.