Illegale chauffører får 29 kroner i timen

Mange af Kim Johansens estiske chauffører har en dagsløn på 375 kroner og flygter nu fra arbejdet i Danmark. Ifølge vognmanden lever lønnen op til overenskomsten.

Lønnen for at køre lastbil for Kim Johansen er langt fra ens for alle - ikke engang alle estere får samme løn. Løn skal nemlig forhandles individuelt med ledelsen i ADDO.  (Foto: Ulrik Bang)Lønnen for at køre lastbil for Kim Johansen er langt fra ens for alle - ikke engang alle estere får samme løn. Løn skal nemlig forhandles individuelt med ledelsen i ADDO. (Foto: Ulrik Bang)

En enkelt Big Mac. Men uden cola og pomfritter. Det er, hvad mange estiske chauffører tjener til i timen, når de kører nat og dag for Kim Johansen i Danmark.

Deriblandt Aivar Sormus, som ofte havde en arbejdsdag på 13 timer til 375 kroner. Eller 29 kroner i timen.

- Jeg fik 50 Euro om dagen. Det var ikke godt betalt, og det er forkert, når andre chauffører får dobbelt så meget i løn. Lønnen burde være ens for alle. Jeg er skuffet og føler mig snydt, siger Aivar Sormus, som var ansat hos den danske vognmands datterselskab ADDO fra juli 2004 indtil slutningen af maj 2005.

Kæmpe lønforskelle

Lønnen for at køre lastbil for Kim Johansen er langt fra ens for alle - ikke engang alle estere får samme løn. Løn skal nemlig forhandles individuelt med ledelsen i ADDO.

Blandt de dygtige forhandlere er Andrus, som har kørt fragt for Kim Johansen, siden datterselskabet blev etableret i Estland i maj 2004. Han tjener 100 EURO om dagen.

- Vi er fem estere, der kører over alt og får en bedre løn end alle de andre. Jeg har rådet andre estere til ikke at gå under 66 EURO om dagen. Heller ikke selv om ledelsen presser dem. 50 EURO om dagen, det er meget uretfærdigt. Men nogle estere arbejder for 50 EURO om dagen, nogle måske endda for mindre, forklarer Andrus og fortsætter:

- Men så bliver de heller ikke længe, og der er nye ansigter meget ofte. Nogle er der kun tre-fire dage eller en uge.

Sprog presser prisen

De estiske chauffører, som Fagbladet 3F har snakket med, fortæller, at sprogkundskaber er vigtige, når de skal forhandle løn. Erik, der også tjener 375 kroner om dagen forklarer:

- Jeg, der er god til engelsk, fik at vide, at jeg ikke skulle snakke i Danmark, men bare køre lastbil. Til dem, der er dårlige til engelsk, siger ledelsen, at sprog er meget vigtigt. De prøver at sænke vores løn på alle måder, siger esteren på perfekt engelsk.

Erik var en af de første, som blev sendt til Kim Johansen i Greve, men efter halvandet år har han fået nok og leder i al hemmelighed efter andet arbejde, så han kan forlade firmaet snarest muligt:

- Jeg føler mig som en slave og vil ikke arbejde for Kim Johansen længere. Det bliver dårligere og dårligere for hver dag.

Enorm besparelse på løn

Ifølge årsrapporten for ADDO har selskabet betalt 5,1 millioner estiske kroner i løn til sine ansatte fra 17. maj til 31. december 2004. På årsbasis svarer det til 8,7 millioner estiske kroner, omkring 4,3 millioner danske kroner. Lønomkostningerne til de ansatte i Kim Johansen International Transport er imidlertid 108 millioner danske kroner i 2004. Altså 25 gange så meget.

Vognmanden oplyser selv, at han har mellem 160 og 170 ansatte i Danmark og over 100 i Estland.

På den baggrund kan det ikke undre, at ADDO forventede at udvide medarbejderstaben fra 70 i 2004 til 170 chauffører i 2005.

Kim Johansen ønsker ikke at kommentere, hvor meget hans estiske chauffører tjener.

- Der er meget stor spredning mellem chaufførerne i forhold til i Danmark. Du får ikke at vide, hvad toppen og bunden er. De får en god del mere end overenskomstmæssig løn alle sammen, siger den danske vognmand.
Erik er ikke den estiske chaufførs rigtige navn, da han ønsker at være anonym. Chaufførens rigtige navn er Fagbladet 3F bekendt.

Grafik over Kim Johansens vognmandsfirmaer.

Grafik over Kim Johansens vognmandsfirmaer.