Sådan bliver du en drømmekollega
En arbejdsdag bliver så meget rarere, når man har gode kollegaer. Og nøglen til at blive en god kollega er enkel. Få ekspertens fem gode råd til, hvordan du bliver kollegaernes yndling.
Gode kollegaer, der står bag dig, er guld værd. Men hvis du vil være en super kollega, så er et af rådene at respektere dine kollegaers tid. (Foto: Colourbox) Vi hører så tit, at en god snak over kaffen er alfa og omega på vejen til arbejdskollegaernes hjerter.
Men man kan let gøre mere end at sludre om kollegaens egentlig ret kedelige hobby eller 'åh, så skønne rollinger'. Og huskereglen er faktisk ganske enkel.
- Vores alle sammens tid er kernen, så tillæg dig gode vaner – smid de dårlige.
Sådan lyder overskriften på vejen til et godt forhold til kollegaerne, ifølge trivselsekspert Claudia Lindby, der er partner i Kursus- og konsulentvirksomheden TMI Danmark.
5 gode råd til at blive en drømmekollega
Konsulenten, der især beskæftiger sig med arbejdstrivsel og effektivitet, mener, at respekt for kollegaens tid er din vej til at blive en drømmekollega.
Claudia Lindby giver her fem gode råd til, hvordan du udnytter din og kollegaernes tid bedst muligt.
1. Vis respekt for dine kollegaers tid
Husk at tiden er en af de faktorer, der er med til at stresse os mest. Det samme gælder dine kollegaer.
Derfor bør du overveje, hvornår du afbryder kollegaernes arbejde.
2. Drop at være spørgejørgen
- Opdel dine spørgsmål, så du kan stille flere af gangen. Lad også være med at spørge Mia hver gang, bare fordi hun som regel har svar, lyder rådet fra Claudia Lindby.
3. Hold god mødekultur
Når du er til møde, så husk ikke at spilde tiden med mange og irrelevante spørgsmål.
- Der er ikke noget værre end kedelige møder, der bliver ved med at trække ud. Hjælp til med at holde dagsordenen, mener trivselseksperten.
4. Lyt til dine kollegaers forskellighed
Ingen kollega er ens. Udvis rummelighed. Husk at møde mennesker på forskellig vis. Lad være med at tage det personligt, hvis en kollega har en anden omgangsform.
- Tjek op på, om din kollega egentlig er med på, hvad du siger, opfordrer Lindby.
5. Vær tydelig i dine prioriteringer
Et godt forhold til kollegaerne hænger sammen med, om de ved, hvor de har dig.
Fortæl derfor tydeligt, hvis du ikke har tid og er midt i noget. Send tydelige signaler til kollegaerne, så de forstå dine hensigter.