Gør et godt indtryk på din nye arbejdsplads
Førstehåndsindtrykket er vigtigt, når du skal falde ind hos nye kollegaer. Fagbladet.dk giver dig her gode råd til, hvordan du gør et godt indtryk.
Førstehåndsindtrykket er vigtigt, når man starter på en ny arbejdsplads. (Foto: Colourbox) Det kan være svært at havne som vikar og indgå i et fællesskab, som i forvejen er sammentømret. For hvorfor skulle de tage dig ind i fællesskabet, når du kun er vikar?
Så hvad kan du gøre for at arbejdspladsen har lyst til at beholde dig?
En af de væsentligste ting er, at man passer ind i fællesskabet ved at aflæse, hvad gruppen gør. Sådan siger Jacob de Lichtenberg, der er konsulent, coach og forfatter til bogen "Kropssprogets psykologi".
- Hvis man eksempelvis starter et nyt sted som vikar, vil man jo gerne kunne huskes, så man måske kan få arbejde en anden gang. Derfor er det vigtigt både at efterlade et godt indtryk blandt kollegaer og hos chefen, forklarer Jacob de Lichtenberg.
- Og her kan det godt være, at man skal bruge to forskellige sider af sig selv. Hos chefen skal man måske vise sin seriøsitet, og at man kan tage fat. Og hos kollegaerne skal man vise, at man er en af gutterne og kan deltage i en samtale om de ting, som er vigtige for dem.
Vi dømmer folk, vi ikke kender
Når dine nye og måske kun midlertidige kollegaer ikke ved ret meget om dig, så kan de kun forholde sig til det, de oplever. Så hvis du snakker med om fodboldkampen, så er du nok også god nok på andre punkter.
Psykologisk forskning viser, at dette gælde de fleste mennesker. Når man møder et nyt menneske, forholder man sig til de ting, man ved om personen, og så gætter man sig til resten, forklarer Jacob de Lichtenberg.
- Jo mindre man ved om en anden person, desto mere stereotype forestillinger kan man derfor danne. Derfor er det ekstra vigtigt at skabe et godt førstehåndsindtryk og skabe genkendelighed, så man kan blive en del af 'arbejdsflokken', forklarer Jacob de Lichtenberg.
Bliv en del af flokken
Jacob de Lichtenberg forklarer, at man som ny må bruge meget energi på at aflæse sine kollegaers normer.
Har man for eksempel fået arbejde på et lager, så se på hvilket tøj de andre går i, hvad de joker og taler om, og se på hvor effektive de er. Det nytter ikke noget, at møde op i jakkesæt med attachemappe under armen, hvis du skal arbejde på et lager.
- Det duer heller ikke, at du som ny er alt for effektiv og bliver en ekstra time på arbejdet hver dag for at gøre et godt indtryk på chefen. Så vil du med sikkerhed ikke blive accepteret socialt af kollegaerne, fordi det vil stille dem i et dårligt lys, og det er ekstremt vigtigt, at kollegaerne accepterer dig, forklarer Jacob de Lichtenberg.
- Først når man er accepteret i flokken og kender reglerne, så kan man tillade sig at skille sig ud.