Sådan går du glad på arbejde

Det kan være en sur pligt at passe jobbet. Men hvis du fokuserer på de små positive ting i hverdagen, er du hjulpet godt på vej til en bedre arbejdsdag. Her er fem gode råd.

Fem gode råd hjælper dig gladere gennem dagen.  (Colourbox)Fem gode råd hjælper dig gladere gennem dagen. (Colourbox)

Efter en mørk, trist og våd vinter kan det være svært at komme op om morgenen og finde gejsten til at gå på arbejde. For at få en god arbejdsdag er det altafgørende, at man går glad på arbejde.

Alexander Kjerulf fra Projekt Arbejdsglæde giver her fem gode råd til, hvordan man får en positiv og herlig dag på jobbet.

1. Sæt fokus på det positive
Inden man tager på arbejde om morgenen, skal man spørge sig selv, hvad man glæder sig til i dag. De fleste mennesker fokuserer på dødssyge pligtopgaver eller på overarbejde, men det er helt forkert.

- Man skal vende den om, og spørge sig selv, hvad man glæder sig til. Det kunne være at se sine kollegaer eller at spise en god frokost. Hvis man kan lave en liste inden i hovedet med tre ting, så sætter det helt sikkert positivt fokus, siger Alexander Kjerulf.

2. Gør noget godt for din kollega
Gør noget uventet venligt. Fordi en sød, sjov og overraskende ting kan gøre kollegaen rigtig glad.

- Læg en pose slik på kollegaens skrivebord, skriv en sød seddel eller send en e-mail med en vittighed. Sådan en tanke betyder virkelig noget. Og så bliver man bliver jo glad af at gøre andre mennesker glade, siger Alexander Kjerulf.

3. Ros din kollega
Det er også en rigtig god ide at rose sin kollega. Hvis man kan finde en kollega, der gør et godt stykke arbejde, så giver det rigtig meget arbejdsglæde.

4. Rør dig i løbet af dagen
Det er ekstremt vigtigt at røre sig i løbet af dagen, så man ikke står i den samme position i flere timer. Man skal både tage små bevæge-pauser i løbet af dagen, men frokostpausen er oplagt til fysisk aktivitet.

- En rigtig god ide er, at gå en tur i den friske luft med en kollega i frokostpausen. Man bliver fysisk friskere, og så er det sundt, siger Alexander Kjerulf.

5. Hyg dig med dine kollegaer
Og så skal man hygge sig med kollegaerne. Man skal ikke snakke arbejde i pauserne, og når man mødes ved kaffemaskinen, kan man spørge ind til kollegaens weekend.

- At have en god relation til sine kollegaer er altafgørende, når vi taler om arbejdsglæde, siger Alexander Kjerulf.