Tag godt imod din nye kollega

Det kan være svært at være den nye på jobbet, så tag godt imod din nye kollega. Det gavner nemlig både dig selv og den nye medarbejder.

Når man er ny på jobbet, er der mange ting, man skal lære. (Foto: Colourbox)Når man er ny på jobbet, er der mange ting, man skal lære. (Foto: Colourbox)

Når der starter en ny på jobbet, gør man sig ofte den ulejlighed at hilse på den nye medarbejder. Derefter har man gjort sin pligt. Eller hvad?

Mange medarbejdere bør gribe i egen barm og hjælpe den nye medarbejder med at få den bedste start på jobbet. Man bør byde den nye kollega velkommen på samme måde, som man selv gerne ville bydes velkommen, siger Susanne Teglkamp, virksomhedskonsulent og direktør i Teglkamp og Co.

- Hos mange virksomheder hilser gamle medarbejdere høfligt på den nye kollega, men derefter bliver man optaget af sit eget arbejde og glemmer den nye, forklarer Susanne Teglkamp.

- Det er på mange måder hjælp til selvhjælp at byde en ny kollega ordentligt velkommen. Jo hurtigere en ny kommer godt ind i arbejdsrutinerne, desto hurtigere kommer der friske øjne og frisk arbejdskraft. Det sker jo, at vi gamle på jobbet glemmer at undre os, og det kan være yderst gavnligt med en ny kollega, som for eksempel undrer sig over arbejdsgangen og stiller spørgsmål, forklarer Susanne Teglkamp.

Hierarki kan være godt og skidt

En af grundene til, at man som medarbejder kan have lidt svært ved at tage godt imod en ny medarbejder, kan skyldes, at man har et uformelt hierarki på arbejdspladsen. Når der kommer en ny til, kan det skabe uro i den struktur, som måske har været over lang tid.

Særligt i de grupper, som er sammentømrede, kan det være svært at lukke en ny ind. Problemet er oftest ikke så stort, de steder hvor man er vant til stor udskiftning.

- Et hierarki på arbejdspladsen er ikke nødvendigvis dårligt at have. Der er en tryghed i, at vi kender vores plads, fordi vi er vanedyr. Men det kan være ret så ukonstruktivt, hvis den nyeste får alle de dårlige arbejdsopgaver, blot fordi vedkommende er ny, forklarer Susanne Teglkamp.

- Det handler om, at man er åben over for, at der kommer nogen og ser anderledes på tingene. Ikke at man kan føle sig truet og usikker over, om man nu også er god nok til sit arbejde, siger Susanne Teglkamp og peger på, at det lige så meget er en ledelsesopgave at gå ind og hjælpe usikre medarbejdere.

Hvordan vil du selv tages imod?

Det kan være helt banale ting, som kan gøre en kæmpe forskel for en ny medarbejder. For eksempel bare det at sige til den nye, at man gerne vil hjælpe, hvis der er nogle ubesvarede spørgsmål.

- Man skal huske på, at den nye medarbejder får en helt masse information og møder en helt masse mennesker. Det er lettere for de gamle medarbejdere at huske et navn, end det er for en ny medarbejder at huske 50 navne, forklarer Susanne Teglkamp og understreger, at det er et fællesansvar at være god til at tage imod nye kollegaer.

- I nogle virksomheder er man meget inkluderende. Andre steder er man mere isoleret og opdelt i kasser. Det er både ledelsesansvar og op til den enkelte at gøre en ny medarbejder tryg i sit nye job, siger virksomhedskonsulenten.

- Men der er ingen tvivl om, at hvis man sætter det på dagsordenen i ledelse og medarbejderudvalg, gør det det lettere at implementere det i praksis.