Sådan håndterer du fyringstruslen
Det er svært at være et festfyrværkeri af en kollega, når fyresedlerne hænger løst, og der hele tiden skal spares. Psykolog Benny Ellermand giver her fem gode råd til, hvordan man alligevel kan holde humøret højt.
Det er en frustrerende og svær tid, når der er sparerunder og fyresedler i luften. (Foto: Colourbox) Forholdet til kollegerne lider under en spare- eller fyringsrunde. Man bliver trist og indadvendt. Går måske og skummer over af frustrationer. Men det er det sidste, man skal gøre, siger psykolog. Åbenhed er en langt bedre medicin.
1. Skaf information
Alt det, der kan informeres om, skal der informeres om. Gå til din tillidsmand eller ledelsen og bed om klar besked om omfanget af besparelserne.
- Fjern mest mulig uvished og ventetid. For i den tid opstår myter og misforståelser, siger Benny Ellermand
2. Tillad dig selv at være vred
Det er i orden at give udtryk for sine følelser ved en fyringsrunde. Ellers opstår der skyttegrave mellem dem, der beholder jobbet og dem, der måske er blevet fyret.
- Man bliver sur, skuffet, vred og bitter. Det må man gerne vedstå og sige: Jeg føler mig dårligt behandlet. Jeg synes, det er en tåbelig beslutning, at det er mig, der skal ud.
3. Tal med kollegerne
Når man tier stille, så opstår problemerne.
- Tænk højt. Vær åben. Betragt det ikke som et tabu, der ikke må tales om. Der er mange eksempler på, hvad der sker, når åbenheden ikke er der. Det er ikke kønt, siger psykolog Benny Ellermand.
4. Hold kontakt med andre venner
Det er vigtigt at have kontakt med et andet netværk uden for arbejdet – hvor man taler om andet end fyringer og besparelser.
- Ellers bliver det en nedadgående sort spiral - et forum, hvor man bekræfter hinanden i, at det hele er gået i ged.
5. Afstem fremtidige forventninger
Besparelserne kan betyde, at man som ansat eller virksomhed ikke kan levere det samme produkt/service som tidligere. Sørg for, at det bliver meldt klart ud fra centralt hold.
- Der skal meldes ud, hvad besparelserne betyder for serviceniveauet i forhold til en eventuel kunde. Ellers vil den enkelte blive gjort ansvarlig. Og det er ikke fair, siger Benny Ellermand.