Sådan får du chefens respekt
Få fem gode råd fra chefernes egen rådgiver om, hvordan du sikrer dig, at chefen lægger mærke til din indsats.
Hvis du vil gøre dig bemærket hos chefen, så vær en god kollega. Gode, sociale relationer er med til at give et godt klima på jobbet, og dét går din chef også op i. (Foto: Colourbox) Chefen er ikke altid den nemmeste at danse med, når hverdagen buldrer derudaf.
Men hvis du vil sikre dig, at han eller hun lægger mærke til din indsats, findes der en håndfuld lette råd.
Dem giver Niels Henriksen hér. Han er ledelsesrådgiver i interesseorganisationen Lederne og ved derfor, hvordan din chef tænker. Han underviser nemlig cheferne i ledelse.
5 gode råd til hvordan du vinder respekt hos chefen
Chefernes egen rådgiver, Niels Henriksen, giver dig her fem gode råd til, hvordan du bliver en skattet medarbejder.
1. Find ud af, hvad din chef forventer
Mange tror, de ved det. Men spørg endelig til, hvad chefen forventer af dig! Det handler om at gøre det krystalklart for dig selv, hvordan du bliver god til at udføre netop din opgave på arbejdet.
Find nogle klare retningslinjer, sådan at du med sikkerhed ved, at du gør hvad der forventes.
2. Gør dig klart, at du ikke kan opføre dig som derhjemme
Mærk altid efter, hvordan sproget og tonen er på din arbejdsplads. Din adfærd skal passe til miljøet - det gælder både omgangstone og humor.
- Det nytter jo eksempelvis ikke noget at være Des med kunderne på et autoværksted, hvor stamkunderne har været de samme i seneste mange år, forklarer Niels Henriksen.
3. Vis interesse for din arbejdsplads
Chefer vil gerne have medarbejdere, der vil være med til at udvikle og forbedre arbejdspladsen.
- Være nysgerrig på arbejdspladsens vegne. Spørg ind til nye ordrer eller arbejdsopgaver. Det vil din chef helt sikkert lægge mærke til, siger ledelsesrådgiveren.
4. Vis interesse for dine kolleger
Spørg til dem, når I mødes ved kaffeautomaten.
Ikke alle finder det naturligt at udvise stor nysgerrighed omkring arbejdspladsen. Derfor bør du i stedet fokusere på at være en god kollega.
Gode relationer er med til at give et godt klima på jobbet og - tro det eller lad være - dét går også din chef op i.
5. Drop brokkeriet og giv gode idéer og forslag videre
Det er ikke til at holde ud at høre på folk, der brokker sig - det synes chefen heller ikke. Mens folk med gode ideer er i høj kurs.
- Det fungerer altid langt bedre end blot at brokke sig over ting, man ikke er tilfreds med, understreger Niels Henriksen.