Piratkørsel skal løses i udvalg

Dumping-rapport: Rapport om social dumping er tynd, når det konkrete tiltag mod piratkørsel. Til gengæld skal problemerne på landevejene løses i et udvalg, hvor transportbranchen skal finde løsninger før jul.

Der er ikke mange løsninger på piratkørsel, når man ser rapporten om piratkørsel. I stedet skal transportbranchen finde løsninger i et fælles udvalg, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.Der er ikke mange løsninger på piratkørsel, når man ser rapporten om piratkørsel. I stedet skal transportbranchen finde løsninger i et fælles udvalg, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Den store rapport om social dumping er tynd, når det gælder piratkørsel. Her er blot tre bud på tiltag, der kan bremse ulovlig cabotagekørsel, hvor udenlandske lastbiler kører ulovligt i Danmark.

Til gengæld lover Transportministeriet, at rapporten kun er første skridt. Andre løsninger skal findes i et udvalg, hvor transportbranchen og ministeriet ser på konkrete forslag, der bremser social dumping på landevejene. Og transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har varslet, at der kommer et udspil mod piratkørsel før jul.

- Jeg ser frem til, at det fælles arbejde i branchen er slut. Det er foregået sideløbende med, at rapporten om social dumping er lavet. Og indtil nu har det været konstruktivt, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Tynd omgang motorolie

Til gengæld mener 3F, at rapporten om social dumping er en tynd gang motorolie, når det gælder tiltag mod piratkørsel.

Rapporten anbefaler, at der laves bedre vejledninger om, hvad udenlandske lastbiler ikke må, når de er i Danmark. Og vejledninger, dansk politi kan bruge, når der er kontrol. Og så bør man overveje muligheder for GPS-kontrol.

Omvendt bruger rapporten meget plads på tiltag, som embedsmændene ikke mener kan lade sig gøre. Det skyldes, at Trafikstyrelsens embedsmænd vurderer, at de er i strid med EU's regler.

Underdriver problem

Rapporten oplyser også, at udenlandske lastbiler blot står for fire procent af den godskørsel, der køres internt i Danmark. Men 3F peger på, at rapporten bygger på mangelfulde tal. De kommer fra EU. Og her bidrager kun syv lande med tal, der tæller den såkaldte cabotagekørsel.

- Der mangler blandt andet tal fra Bulgarien, Rumænien og Baltikum. Og det er herfra, vi ser de største problemer med piratkørsel, social dumping og lastbiler, der er her ulovligt. Det er også her, danske vognmænd har de fleste af de lastbiler, der er udflaget fra Danmark, siger Jan Villadsen.