Vesteuropæiske lastbiler taber terræn til østbiler

Dumping: Lastbiler fra Østeuropa spiser chaufførjob i hele EU. Nye tal viser, at østbiler har vundet 80 procent kørsel på fem år. Imens har vesteuropæiske chauffører sagt farvel til hver femte internationale transport.

Chauffører fra Østeuropa får mere at køre med. Imens får deres kolleger fra Danmark og resten af Vesteuropa færre job. Det viser nye tal fra EU. (Foto: Colourbox)Chauffører fra Østeuropa får mere at køre med. Imens får deres kolleger fra Danmark og resten af Vesteuropa færre job. Det viser nye tal fra EU. (Foto: Colourbox)

PL, H, EST, CZ og andre mærker fra Østeuropa pryder flere og flere lastbiler, der kører i EU.

Imens mister chauffører fra gamle EU-lande som Danmark, Tyskland og Frankrig gods og job. Det viser tal fra Eurostat, EU's svar på Danmarks Statistik.

På fem år har lastbiler fra de 15 gamle EU-lande mistet 22 procent af de internationale transporter. Imens har chauffører, der kommer fra EU-landene mod øst, fået 80 procent mere at køre med.

Nordisk alarm

Fredag slog norske, danske og svenske vognmænd alarm. De peger på, at hele transporterhvervet er truet, fordi udenlandske lastbiler kører ulovligt med gods. Det sker i stor stil, selvom det er ulovligt, når udenlandske lastbiler kører systematisk med gods internt i andre EU-lande.

I Danmark er det Dansk Transport & Logistik's vognmænd, der advarer. De forslår, at der indføres et midlertidigt stop for alle udenlandske lastbiler, der kører gods internt i Danmark.

DTL vil ikke stoppe kørsel, der skyldes import og eksport. Men målet er, at der findes løsninger, der kan stoppe lovbrud, før branchen bliver ødelagt.

3F: Stop spekulation

3F bakker forslaget op, men forbundet peger på, at danske vognmænd er en del af problemet.

- Danske firmaer ejer hver tredje udenlandsk lastbil, der kører i Danmark. Det viser branchens egne tal. Mange danske vognmænd er i front, når det gælder ulovligheder, der presser løn, job og arbejdsvilkår, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

3F peger på to løsninger:


  • Dansk vejskat efter tysk forbillede. Det giver mulighed for kontrol med, om lastbiler bryder loven.

  • Udenlandske lastbiler skal være ude af Danmark i syv døgn, før de må køre tre ture med gods internt i landet igen.