BaneDanmark får tæsk for dumping-kørsel
Dumping:
Der var tæsk til BaneDanmark, da transportministeren var i samråd om ulovlig transport af sveller. Ministeren freder BaneDanmark efter politisag og skærpet tilsyn med leverandør.
Det løb af sporet for BaneDanmark, da man lod hollandsk firma køre med sveller. Det er endt i stor sag om ulovlig arbejdskraft. En flot garanti i en kontrakt er ikke nok. Det må BaneDanmark sande efter sag ved Fredericia. Her brød hollandsk firma både love og kontrakter, da det kørte sveller for BaneDanmark.
Det skete i april, hvor udenlandske chauffører og lastbiler stod for transporterne. Og det udløste tæsk til BaneDanmark, da Folketinget fredag havde samråd om sagen.
Det foregik i Trafikudvalget. Her oplyste transportminister Henrik Dam Kristensen (S), at der var sket flere lovbrud, hos BaneDanmarks underleverandør. Det hollandske firma Fred Prinsen.
Politisag varede 10 dage
Ministeren oplyste, at politiet brugte 10 dage på sagen. Og det står klart, at hollænderne er anklaget for brud på to love. Dels kørte dets udenlandske lastbiler med sveller internt i Danmark, selvom det er ulovligt. Dels var firmaet ikke registreret i RUT-registreret.
Han forklarede også, at BaneDanmark har en klar kontrakt med sine leverandører om, at danske regler skal følges. På den baggrund freder ministeren BaneDanmark. Til gengæld roste han politiets indsats. Og så henviste han til, at regeringen og Enhedslisten har skærpet indsatsen mod social dumping:
- Når vi har fået afsløret nogle store sager, så er det fordi, der er en ekstraordinær stor indsats fra politiet, erklærede han.
Staten har ekstra pligt
Det var Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, der havde kaldt ministeren i samråd. Her leverede især Dansk Folkeparti og Enhedslisten skarp kritik.
Dansk Folkepartis undrer siger over, at BaneDanmark bruger udenlandske firmaer, hvis danske kan løse opgaven. Og Enhedslistens ordfører, Henning Hyllested, spurgte, hvorfor BaneDanmark ikke har tjek på, om dets underleverandører er registreret. Han finder det også mystisk, at man ikke kan regne ud, at brug af udenlandske chauffører er umuligt, hvis loven skal følges.
- Man har en speciel forpligtelse, når man er et statsligt selskab. Og så behøver Trafikstyrelsen ikke vende det blinde øje til, når den slags sager er under opsejling, sagde Henning Hyllested.