3F: Mystisk splid om piratkørsel

DI afviser 3F's og DTL's rapport om mistede milliarder og job til chauffører. DI slår på, at antallet af danske lastbiler har sat rekord. Men de er indregistreret i udlandet, påpeger 3F.

3F og vognmændene i DTL advarer mod piratkørsel og underbetalte østchauffører i ny rapport. DI afviser problemet helt, og det vækker undren i 3F.3F og vognmændene i DTL advarer mod piratkørsel og underbetalte østchauffører i ny rapport. DI afviser problemet helt, og det vækker undren i 3F.

3F og vognmændene i Dansk Transport og Logistik (DTL) tager fejl. Det er godt, når østchauffører kører med gods i Danmark.

Sådan lød meldingen fra DI Transport, da 3F og DTL torsdag gik ud med en rapport, der advarer mod, at stadigt flere lastbiler fra Østeuropa kører job og milliarder ud af Danmark.

3F og DTL peger på, at de danske regler om såkaldt cabotagekørsel skal strammes op, medmindre danske politikere vil sige farvel til mindst 14.000 job og 3,7 milliarder kroner om året. Men DI ser helt omvendt på situationen.

3F: DI manipulerer

Michael Svane, der er branchedirektør for DI Transport, erklærede torsdag, at cabotagekørsel er godt for miljøet og økonomien. Det skete via Rizaus Bureau, hvor Michael Svane advarede mod danske særregler i EU. Samtidig peger DI på, at antallet af danske lastbiler har sat rekord.

Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe, anklager DI for manipulation med tallene.

- DI glemmer at fortælle, at de mange såkaldt danske lastbiler er indregistreret i udlandet. Her har danske firmaer oprettet datterselskaber i hobetal. Og det er ikke danske chauffører, der sidder bag rattet, når lastbilerne kører i Danmark. Hver tredje at de udenlandske lastbiler, der krydser grænsen, har dansk ejer. Men det er det eneste, der er dansk ved bilerne, siger Jan Villadsen.

DI-boss taget for piratkørsel

I juli kom en af DI's egne direktører i søgelyset i en sag om piratkørsel.

Ekstra Bladet beskrev, hvordan Anne Kathrine Steenbjerge, der er formand for DI Transport, brugte chauffører, der kom fra Østeuropa. Ekstra Bladet havde fået fat i 700 siders kørselsrapporter, der dokumenterede systematisk løndumping og omgåelse af reglerne.

Anne Kathrine Steenbjerge er direktør i firmaet Anco-trans. Og hun afviste Ekstra Bladets historie. Men hun erkendte også, at der var begået ”beklagelige fejl”. Hele sagen bliver nu undersøgt af politiet.