Danmark er billigt bødeland for østchauffører
Piratkørsel:
Danske chauffører må betale høje bøder for ulovlig kørsel i Tjekkiet, Frankrig, Spanien og Norge. Omvendt er danske bøder blandt de billigste i EU, når østchauffører afsløres for piratkørsel i Danmark.
Brodne kar blandt vognmænd og speditører har alt for let spil i Danmark. Kontrollen er for lempelig, og bøderne for ulovlig transport er for små, mener Harald Fabricius, formand for Godschaufførernes Landsklub. 150.000 kroner i bøde. Forbud mod kørsel i et år. Stop for videre kørsel indtil bøden er betalt.
Den slags straffe vanker, når danske chauffører kører ulovligt med gods i Frankrig, Spanien, Tjekkiet og Norge. I Danmark bliver pungen blot lænset for 10.000 eller 25.000 kroner, hvis franske, tjekkiske og polske chauffører kører ulovligt med gods.
Dermed ligger Danmark på niveau med Estland, Portugal og Bulgarien, og det undrer de danske chauffører. De peger på, at Danmark er hårdt ramt af udenlandske lastbiler, der er her for længe og kører ulovligt i Danmark.
Dyrt at være billig
Det er Godschaufførernes Landsklub, der har samlet bødetarifferne ind, og de kræver, at Danmark skruer bissen på, når det gælder piratkørsel, snyd og ulovlig transport.
- Blandt andet i form af højere bøder. Og så skal man lære af lande som Frankrig. Når en lastbil bliver stoppet for ulovlig kørsel på franske veje, er det slut med at køre videre, før vognmand eller speditør har betalt bøden, siger Harald Fabricius, der er formand for Godschaufførernes Landsklub.
Klubben har netop mødt transportminister Henrik Dam Kristensen (S). Han har fået bødelisten og en opfordring til at skærpe kontrol og straffe, og til at se nærmere på, hvordan Danmark fortolker EU's regler om såkaldt cabotage-kørsel.
Enhedslisten kræver svar
Forrige torsdag udkom en rapport, der viser, at det koster dyrt, når udenlandske chauffører kører ulovligt med gods på danske veje.
Det er 3F's Transportgruppe og Dansk Transport & Logistik, der står bag rapporten. Den peger på, at piratkørsel vil koste samfundet, statskassen og skatteyderne 3,7 milliarder i 2020. Samtidig er der udsigt til, at mindst 14.000 danske chaufførjob forsvinder.
I Folketinget har Enhedslisten bedt om en række svar, når det gælder indsatsen mod ulovlig godskørsel. I foråret foreslog partiet, at politiet skal have lov til at holde både gods og lastbil tilbage, når der afsløres en ulovlig transport. Det kan, ifølge Enhedslisten, virke afskrækkende og sikre at bøder bliver betalt.