Godskørsel efter afsporing politianmeldt
Piratkørsel:
Et afsporet tog smadrede i november en del af jernbanen mellem Padborg og Taulov. Nu fragtes godset på strækningen af hollandske lastbiler med østchauffører bag rattet. 3F har meldt transporterne til politiet for ulovlig piratkørsel.
Hollandske lastbiler, der har østchauffører bag rattet, kører gods i Sydjylland, fordi jernbane er ødelagt. 3F betragter transporterne som ulovlig piratkørsel, der nu er meldt til politiet. (Privatfoto) I november blev flere kilometer skinner mellem Padborg og Taulov smadret, da et godstog kørte af sporet. Derfor bliver godset på strækningen nu fragtet i lastbiler. Og det har udviklet sig til en sag for politiet.
Det er det hollandske firma Van Dieren, der står for kørslen. Og det sker med mindst 15 lastbiler, der har østchauffører bag rattet.
Det fik torsdag 3F i aktion. 3F Fredericia og 3F Aabenraa har taget billeder af transporterne. Og de to afdelinger har nu meldt sagen til politiet, fordi der er mistanke om piratkørsel.
Meldt for piratkørsel
Transporten af gods sker mellem Taulov og Padborg. Da det er to danske byer, vurderer 3F, at transporterne er ulovlige.
- Der er piratkørsel. Udenlandske lastbiler må kun køre tre ture med gods i landet, før de skal ud. Og de her transporter sker i pendulfart. I mine øjne kan der kun være tale om ulovlig cabotagekørsel, siger Ejner Lind, der er faglig sekretær i 3F Fredericia.
Han har desuden tjekket, om det hollandske firma er registreret i det såkaldte RUT-register, hvor udenlandske firmaer skal anmeldes, når de arbejder i Danmark. Det er firmaet ikke. Og det har myndighederne fået at vide.
Tvivl om ansvar
Det er BaneDanmark, der har ansvar for, at transporten glider, når der køres på danske skinner. Men BaneDanmark oplyser, at selskabet ikke har ansvaret, når det gælder løsningerne, som er lavet for det gods, der nu må køres med på landevej.
Det er ikke lykkedes Fagbladet 3F at få kontakt til Van Dieren. Dermed er det uklart, hvem der har hyret firmaet. Og hvem der har ansvaret for, at der køres gods i udenlandske lastbiler.
Til gengæld oplyser BaneDanmark, at strækningen mellem Padborg og Taulov ventes fuldt åben igen fra 19. december. Her ventes de ødelagte sveller mellem Farris og Sommersted udskiftet.