Politisager om ulovlig transport mangedoblet
Fusk:
Dansk politi sigter flere og flere i sager om ulovlig godstransport med lastbil i Danmark. I 2010 rejste politiet 44 sigtelser for ulovlig transport. I år var tallet allerede 151.
Politiet afslører flere udenlandske lastbiler, der kører ulovligt med gods i Danmark. I år har det foreløbig ført til 151 sigtelser. Danske chauffører har klaget i årevis: Udenlandske chauffører tager vores job. Det sker, fordi de kører ulovligt med gods i Danmark.
Nu viser nye tal fra Rigsadvokaten, at der er noget om snakken. Antallet af sager, hvor dansk politi rejser sigtelse, fordi udenlandske lastbiler har kørt ulovligt med gods i Danmark, er næsten firedoblet fra 2010 til 2012. Og det selvom der mangler mere end seks måneder af 2012.
I 2010 rejste dansk politi sigtelse i 44 sager, hvor udenlandske lastbiler kørte ulovligt med gods i Danmark. I 2011 rejste politiet 90 sigtelser. I 2012 har politiet foreløbig rejst 151 sigtelser.
Skræmmende udvikling
Det er justitsminister Morten Bødskov (S), der leverer tallene. Det sker i et svar til Folketingets Transportudvalg.
Sidste år gav finansloven 10 millioner kroner til politiet, så der er råd til ekstra indsats mod ulovlig transport. 3F vurderer, at det er en del af forklaringen på, at politiet sigter flere.
- Men politiets tal viser også, at der er en skræmmende udvikling i gang. Det her kalder på, at der skrues endnu mere op for kontrol. Og for andre tiltag, der stopper løndumping, når udenlandske lastbiler kører ulovligt i Danmark, imens billige chauffører styrer rattet, siger Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Vognmænd bag protest
Også danske firmaer er klemt. I maj gik vognmændene i Dansk Transport & Logistik i marken med et forslag om, at udenlandske lastbiler helt skal forbydes ret til at køre gods internt i Danmark.
DTL peger på, at udenlandske firmaer overtager mere og mere dansk kørsel. Det viser, ifølge DTL, at markedet er så forstyrret, at en særlig EU-regel kan bruges til at indføre et forbud.
En analyse, brancheorganisationen ITD står bag, viser, at der er forsvundet 8.000 danske chaufførjob siden 2008. 3F har tilsvarende tal. De viser, at 7.500 danske chaufførjob er væk.