Danskerne: Chaufførjob skal reddes

Indgreb: Over to ud af tre vil beskytte danske chaufførjob, indtil chaufførlønnen i Østeuropa nærmer sig dansk niveau. Det viser måling fra Epinion.

Bulgarske, rumænske og ungarske chauffører skal have meget mere i løn. Indtil det er sket, skal Danmark beskytte sine arbejdspladser. Også selv om det bremser fri bevægelighed i EU, når det gælder arbejdskraft.

Det synspunkt er 67 procent af danskerne enige i. Enten helt eller overvejende. 11 procent siger, at de er helt eller overvejende uenige. Det viser en måling, Epinion har lavet for DTL, (Dansk Transport og Logistik), og 3F's Transportgruppe.

Målingen er lavet frem til 1. april, og 1.474 danskere har deltaget. De er repræsentativt udvalgt, og otte ud af ti peger på, at udenlandske arbejdstagere, der arbejder i Danmark, skal have samme løn- og vilkår som danskere.

Afviser myte om miljøhensyn

De svar, der er givet i målingen, afviser en myte. Det drejer sig om årsagen til, at der kører stadigt flere udenlandske lastbiler på danske veje.

  • 14 procent er helt eller overvejende enige i, at det især skyldes hensyn til miljøet og god planlægning, når der skal transporteres gods.

  • 78 procent er helt eller overvejende enige i, at det skyldes, at chauffører fra Østeuropa er billige.

Hensyn til miljøet, og smart, klog og lovlig planlægning er ellers ofte argumentet, når speditører, og interesseorganisationer som ITD, forklarer, hvorfor der kører mange østeuropæiske lastbiler i Danmark.

3F og DTL: Lyt til danskerne

3F's Transportgruppe og DTL, Dansk Transport og Logistik, opfordrer til, at politikerne lytter til danskerne.

- Krisen, piratkørsel og misbrug af reglerne har allerede kostet 8.000 danske chauffører jobbet. Derfor haster det med et indgreb, der strammer reglerne og øger kontrollen, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Direktør i DTL, Erik Østergaard, peger på, at misbrug af reglerne og økonomisk krise allerede har været dyrt for statskassen. Og at AE-raadet har vurderet, at regningen lyder på 3,7 milliarder om året, hvis udviklingen fortsætter. DTL hilser konkurrence fra udlandet velkommen. Men peger på, at man bør etablere sig i Danmark under samme vilkår som danske vognmænd, hvis man permanent vil fragte gods i Danmark.