Retssag på vej mod storvognmand med illegale

Udlændingestyrelsen har nu i fire sager vurderet, at Kim Johansens massive brug af estiske chauffører uden opholds- og arbejdstilladelse i Danmark er ulovligt.

Fagbladet 3F og Nyhedsbrevet 3F har flere gange afsløret, at Kim Johansen har estiske chauffører til at køre på den daglige rute mellem Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn i dansk indregistrerede lastbiler uden hverken opholds- eller arbejdstilladelse. (Arkivfoto: Torben Joconde )Fagbladet 3F og Nyhedsbrevet 3F har flere gange afsløret, at Kim Johansen har estiske chauffører til at køre på den daglige rute mellem Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn i dansk indregistrerede lastbiler uden hverken opholds- eller arbejdstilladelse. (Arkivfoto: Torben Joconde )

Der bliver kamp om siddepladserne i retssalen, hvis Kim Johansens flere hundrede illegale lastbilchauffører fra Østeuropa møder op, når politiet inden længe indleder en retssag mod deres danske vognmand.

Udlændingestyrelsen har netop udtalt sig i tre sager, hvor estiske chauffører er blevet pågrebet på de danske landeveje i dansk indregistrerede lastbiler uden hverken opholds- og arbejdstilladelse. Dermed har styrelsen nu i alt i fire tilfælde bedømt, at Kim Johansen bruger ulovlig arbejdskraft. Og derfor er det blot et spørgsmål om tid, før en af landets største vognmænd bliver slæbt i retten.

Det bekræfter kriminalpolitiet i Roskilde, hvor alle illegal-sagerne mod vognmanden fra Greve er samlet.

- Udlændingestyrelsen er nået til samme konklusion i alle fire tilfælde, nemlig at det har været ulovligt. Vi vil helt sikkert gå i retten med sagerne, som har høj prioritet, siger kriminalassistent Allan Søborg hos Roskilde Politi, som står for efterforskningen mod vognmanden.

Faglige aktioner gav gevinst

Sagen mod Kim Johansen begyndte for alvor at rulle, da Fagbladet 3F to gange inden for én måned afslørede, at vognmanden bruger illegale estere til at køre for sig på en daglig rute mellem Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn. Vognmanden har fast fragtet flygods for SAS Cargo på ruten i tre-fire år.

SAS' 100 procent ejede datterselskab har tidligere truet med at fyre Kim Johansen, som er selskabets hovedleverandør i Europa, hvis den danske vognmand bryder reglerne. Og nu har Udlændingestyrelsen altså vurderet, at blandt andet denne kørsel mellem landets to største lufthavne er et brud på udlændingeloven.

Ligeledes er det styrelsens opfattelse, at flere af de estiske chauffører - som blev taget i forbindelse med vrede danske chaufførers fem blokader af vognmandens lastbiler ved SAS Cargos terminal i Københavns Lufthavn - har arbejdet ulovligt.

Minister i samråd

Til gengæld har Udlændingestyrelsen endnu ikke taget stilling til, om det var imod reglerne, da Nyhedsbrevet 3F i februar dokumenterede, at en ester kørte på kryds og tværs af Danmark i en af Kim Johansens dansk indregistrerede lastbiler for det svenske postvæsen.

For tiden har styrelsen i alt fire sager om illegale chauffører til behandling. Og i et par tilfælde har de danske myndigheder haft sager til vurdering i op til halve og hele år, efter chaufførerne er blevet afsløret på de danske landeveje.

De lange sagsbehandlingstider har fået Socialdemokraterne til i to omgange at kræve en redegørelse fra beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V). På et samrådsmøde i Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg 22. februar lovede ministeren, at de danske myndigheder fremover vil skride ind langt hurtigere over for Kim Johansen og andre lyssky vognmænd, der benytter illegal arbejdskraft.

Flere brodne kar i branchen

I samtlige illegal-sager, som Udlændingestyrelsen har behandlet, har de østeuropæiske chauffører forbrudt sig imod udlændingeloven.

- Vi har givet udtalelse til politiet i fem sager om ulovligt arbejde inden for transport, og i alle fem sager har vi vurderet, at chaufførerne skulle have haft en arbejdstilladelse. Men det har de ikke haft i nogen af tilfældene, siger fuldmægtig i Udlændingestyrelsen Andreas Alsøe til Nyhedsbrevet 3F.

Den ene af de fem vejledende udtalelser fra styrelsen fik i slutningen af februar politiet i Hobro til at give en bøde på 20.000 kroner til den lokale vognmand Finn Wulff Andersen. Han havde brugt en polsk chauffør til at køre for sig i Danmark på danske nummerplader uden opholds- og arbejdstilladelse.