Arbejdstilsynet løj om lufthavnsforurening

Dokumenter afslører, at Arbejdstilsynet var vidende om undersøgelse af udstødningsgasser. Alligevel fortiede de sandheden overfor bekymrede lufthavnsmedarbejdere.

Nyhedsbrevet 3F kan i dag afsløre, at en tilsynsførende og en tilsynschef fra Arbejdstilsynet for nyligt fortiede sandheden om deres kendskab til luftforureningen i Københavns Lufthavn.  (Foto: fra SAS.)Nyhedsbrevet 3F kan i dag afsløre, at en tilsynsførende og en tilsynschef fra Arbejdstilsynet for nyligt fortiede sandheden om deres kendskab til luftforureningen i Københavns Lufthavn. (Foto: fra SAS.)

Selv om partikelforureningen fra udstødningsgasserne til tider ligger som en tung dyne over Københavns Lufthavn, må det være en tyk tåge, der omkranser Arbejdstilsynet. Tågen er så tyk, at ledende medarbejdere hverken kan se eller huske noget.

Nyhedsbrevet 3F kan i dag afsløre, at en tilsynsførende og en tilsynschef fra Arbejdstilsynet for nyligt fortiede sandheden over for en flok bekymrede medarbejdere fra lufthavnen under et stormøde hos 3F Kastrup.

Intet kendskab

Her blev Arbejdstilsynet mødt med stærk kritik af, at de ikke var gået ind i sagen om de kræftfremkaldende dieselpartikler i lufthavnen tidligere. Overfor kritikken fastslog tilsynschef i tilsynscenter 1 Anne Therese Schultz-Petersen og tilsynsførende Dan Henriksen, at de ikke kendte til eventuelle problemer med udstødningsgasser, før en italiensk rapport fra april i år samt Nyhedsbrevets afsløringer fortalte om sammenhængen mellem partiklerne og dna-skader.

- Vi har ikke kendskab til nogen klager eller lignende sager. Og vi er altid i løbende dialog med sikkerhedsrepræsentanterne, lød det blandt andet.

Nyhedsbrevet 3F spurgte på mødet to gange repræsentanterne fra tilsynet direkte:
- Var I overhovedet ikke vidende om, at SAS Ground Service allerede i december – på medarbejdernes og tillidsrepræsentanternes opfordring – lavede nogen luftmålinger i lufthavnen?

- Nej, lød svaret fra både Dan Henriksen og Anne Therese Schultz Petersen.

Men det er ikke rigtigt – og den løbende dialog med sikkerhedsrepræsentanterne er åbenbart faret vild. For dokumenter, som er kommet i Nyhedsbrevets besiddelse, viser, at under en række besøg, som Arbejdstilsynet foretog i lufthavnen i december og i januar, blev de gjort opmærksom på gener ved udstødningsgasserne.

Og papirerne fortæller også tydeligt, at SAS Ground Service (SGS) var i gang med at måle luftforureningen.

I en rapport fra Arbejdstilsynet dateret 17. januar står der blandt andet:
"De ansatte oplyste, at (…) der var en meget kraftig lugt af udstød-ningsgas ved ventepladsen…Det blev oplyst, at man var klar over problemet, og at man var ved at få lavet målinger af forureningen," konkluderer rapporten.

Tilsynsførende var selv tilstede

Men papirerne viser også, at en af de tilsynsførende under besøget var Dan Henriksen. Selv samme person, der over for lufthavnsmedarbejderne nægtede ethvert kendskab til forureningsmålinger foretaget af SGS.

Nyhedsbrevet 3F ville gerne have spurgt Dan Henriksen, hvorfor han på mødet i Kastrup 4. oktober nægtede kendskab til SGS’ målinger. Specielt i lyset af hans egen tilstedeværelse under tilsynsbesøgene i lufthavnen i december og januar, samt at Arbejdstilsynet selv har arkiveret SGS’ færdige forureningsrapport 3. maj. Altså fem måneder før mødet i Kastrup.

Vi er ligeglade

Men trods adskillige henvendelser er det ikke lykkedes at få kontakt til Dan Henriksen. Til gengæld vil tilsynschef Anne Therese Schultz-Petersen gerne udtale sig.

- Jeg kan personligt sige, at jeg ikke vidste det. Og det tror jeg heller ikke, Dan vidste, men vi er sådan set også ligeglade, lyder det fra chefen.

- Ligeglade?

- Nej, altså. Jeg mener, at målingerne ikke er noget, vi bruger som grundlag for vores påbud.

Så I tager ikke målingerne alvorligt?

- Nej. Det er svært at reagere på baggrund af nogle måleresultater. Men derfor kan vi godt udstikke påbud alligevel, hvis vi mener, at medarbejderne er udsat for unødig belastning.

- Hvordan kan en tilsynschef og en tilsynsførende, der endda var til stede og skal holde øje med medarbejdernes arbejdsmiljø, stå over for en masse bekymrede lufthavnsmedarbejdere og nægte ethvert kendskab til tidligere luftmålinger?

- Jeg kan altså kun sige for mig selv, at jeg ikke var klar over det, lyder det fra tilsynschef Anne Therese Schultz-Petersen til Nyhedsbrevet 3F.

Hovedrystende

Afsløringerne vækker harme i 3F.

Miljøkonsulent Henrik Hansen er fortørnet over Arbejdstilsynets pludselige ’hukommelsestab’ og ikke mindst behandlingen af medarbejderne.

- Medarbejderne har krav på at vide, hvis Arbejdstilsynet ligger inde med viden om tidligere oplysninger om luftmålinger. Det er jo rystende, at en tilsynsførende, der selv har været med på besøgene pludselig ikke kan huske disse besøg. Specielt i en sag som denne, siger miljøkonsulenten hos 3F.

AT har et problem

Han mener, at Arbejdstilsynet har et problem. Specielt set i lyset af, at tilsynet bør være medarbejdernes garant for et ordentligt arbejdsmiljø.

- Desværre er det efterhånden sjældent, at vi oplever et voldsomt godt stykke arbejde fra tilsynets side. Dette er bare endnu en sag i en stabel af sager, hvor tilsynet ikke er gået hurtigere ind i sagen, siger Henrik Hansen.

Han opfordrer medarbejderne til at tage skeen i egen hånd.
- Vi må desværre erkende, at medarbejderne selv må tage et større ansvar, når det drejer sig om arbejdsmiljø. Og selv lave nogen aftaler med arbejdsgiverne. Desuden vil jeg også opfordre medarbejderne rundt omkring til at være ekstra opmærksom på et dårligt arbejdsmiljø, når nu Arbejdstilsynet ikke altid er på stikkerne, siger Henrik Hansen.