Københavns Lufthavn skal være miljøzone
Lufthavnsfirmaer og 3F Kastrup har udarbejdet handlingsplan, der skal nedbringe partikelforureningen. En start, men ikke nok, mener 3F Kastrup
Københavns Lufthavne har i samarbejde med 3F Kastrup og lufthavnsfirmaerne udarbejdet en handlingsplan til at nedbringe partikeludledningen. (Foto fra SAS) Nu kan medarbejderne i Københavns Lufthavne endelig se frem til, at der bliver sat aktivt ind overfor partikelforureningen i Kastrup.
Københavns Lufthavne har i samarbejde med 3F Kastrup og lufthavnsfirmaerne udarbejdet en handlingsplan til at nedbringe partikeludledningen. Indsatsen er målrettet køretøjer over 3500 kg samt motoriseret handlingsgrej, som skal gøres mere miljøvenlige.
- De faglige organisationer støtter op om dette tiltag og ser det som et vigtigt skridt i den rigtige retning, udtaler Lars Brogaard, arbejdsmiljøansvarlig fra 3F Kastrup.
Alligevel mangler handlingsplanen en række vigtige områder, mener Lars Brogaard.
- Flyenes bidrag til partikeludledningen ikke omfattet af handlingsplanen, og det er naturligvis utilfredsstillende, siger han.
Artikler førte til handling
Nyhedsbrevet 3F kunne sidste år afsløre, hvordan den skadelige partikelforurening i værste tilfælde kan føre til dna-skader. Desuden afslørede Nyhedsbrevet også, at SAS Ground Service i flere måneder havde haft en rapport om luftmålinger liggende, som ikke var blevet offentliggjort overfor medarbejderne.
Luftmålingerne viste, at koncentrationen af skadelige partikler i lufthavnen ligger på niveau med Danmarks mest trafiktunge områder, såsom H. C. Andersens Boulevard i København.
På baggrund af afsløringerne måtte Københavns Lufthavne samt lufthavnsfirmaernes ledelse bøje sig for medarbejdernes krav om helbredsundersøgelser og forbedrede miljøforhold.
Bekymrede medarbejdere
Den høje partikelforurening i lufthavnen, som målingerne har vist, har gjort medarbejderne bekymrede for deres helbred. Derfor skal alle faktorer inddrages i forsøget på at reducere partikelforureningen, mener Lars Brogaard
- Man skal tænke på, at hvor de fleste kun opholder sig kortvarigt på de forurenede gader og stræder, så er lufthavnen en arbejdsplads, hvor medarbejderne dagligt opholder sig i timer. Dermed er de mere udsatte for skadelige påvirkninger end sammenligningsgrundlaget.
- Vi ønsker derfor, at alle kilder til partikelforureningen bliver inddraget i kortlægningen af problemet, og ser gerne at lufthavnen bliver erklæret for værende miljøzone, siger Lars Brogaard.
Han mener desuden, at vil være et godt signal til de mange tusinde ansatte i lufthavnen og de omkringboende borgere.
- Danmarks værtskab for klimatopmødet i 2009 forpligter, og her er en glimrende mulighed for at signalere vilje og handling, siger Lars Brogaard.