Lufthavnsselskab får stadfæstet påbud
Højst ét minut i tomgang og partikelfiltre på køretøjerne. Sådan lyder Arbejdstilsynets påbud til handlingsselskab i Københavns Lufthavne.
Arbejdstilsynet har stadfæstet sine påbud om blandt andet partikelfiltre, som skal nedsætte forureningen i lufthavnen. (Arkivfoto.) Det kan ikke betale sig at være tung i røven, når Arbejdstilsynet vil have et svar på, hvordan handlingsselskaberne i Københavns Lufthavne vil reducere udstødningsgasserne i lufthavnen. Som det eneste selskab svarede Nordic Aero ikke på Arbejdstilsynets krav om et høringssvar inden 15. maj.
Og det undrer tilsynets chef i København, Jan Saron.
- Det er lidt underligt, at vi ikke har hørt fra dem. Men hvis de vælger ikke at svare, så står det påbud, vi gav dem 1. maj, ved magt. Så fra den 1.oktober skal handlingselskabet Nordic Aero have indført en række tiltag, der skal reducere udstødningsgasserne.
Og det er?
- For eksempel at slukke for motorerne i tomgang og indføre partikelfiltre på køretøjerne i lufthavnen, siger Jan Saron til Nyhedsbrevet 3F.
Løftet pegefinger
Nyhedsbrevet har fået aktindsigt i Københavns Lufthavne samt handlingsselskabernes høringssvar til Arbejdstilsynet.
Mens Arbejdstilsynet har den løftede pegefinger fremme over for Nordic Aero, så er tonen mere forsonlig over for de to andre handlingselskaber, der opererer i lufthavnen, SAS Ground Service og Novia Danmark.
De har fået fristforlængelse på høringssvaret indtil 18.juni.
Klassens duks er dog Københavns Lufthavne, der allerede er i gang med at iværksætte en undersøgelse af luftkvaliteten i lufthavnen.
Til forskel fra tidligere tiders undersøgelser lægger Københavns Lufthavne denne gang op til, at undersøgelserne af luftforureningen faktisk skal foregå, hvor der er mennesker og ikke ude ved landingsbanerne som hidtil. Desuden indskærper de over for de ansatte, der betjener køretøjerne på jorden omkring flyene, at de kun må holde i tomgang i højest ét minut.
I svaret til Arbejdstilsynet fremgår det dog ikke, om Københavns Lufthavne vil indføre partikelfiltre på køretøjerne, som flere udenlandske og danske forskere ellers har påpeget som løsning.
Nyhedsbrevet 3F har flere gange forsøgt at få en kommentar fra Nordic Aero. Vi ville gerne høre, hvorfor de ikke svarede, inden Arbejdstilsynets svarfrist udløb. Men trods adskillige henvendelser vendte firmaets talsmand aldrig tilbage.