Københavns Lufthavn mangler regler for luftforurening

Arbejdstilsynet vil have Københavns Lufthavne til at begrænse den kraftige mængde af udstødningsgasser fra fly og køretøjer i lufthavnen. Ifølge en sikkerhedsrepræsentant er det som at arbejde ovenpå en skorsten.

Med masser af udstødningsgas fra både biler og fly kunne arbejderne i lufthavnen lige så godt arbejde ovenpå en skorsten.  (Arkivfoto.)Med masser af udstødningsgas fra både biler og fly kunne arbejderne i lufthavnen lige så godt arbejde ovenpå en skorsten. (Arkivfoto.)

Der er intet styr på luftforureningen fra fly og køretøjer i Københavns Lufthavn.

Sådan ser konklusionen ud, efter at Arbejdstilsynet har været på besøg i landets største lufthavn to dage i slutningen af april i år.

- Vi konstaterede, at det er forskelligt, hvornår motorerne på for eksempel fly, fejemaskiner og tankvogne må køre. Hvis der overhovedet er nogle retningslinjer, bliver de i hvert fald ikke håndhævet, siger Jan Saron, centerchef for Arbejdstilsynet i Storkøbenhavn, til Nyhedsbrevet 3F.

AT: Kraftig luftforurening

Jan Saron har derfor skrevet et brev til Københavns Lufthavne, som har det overordnede ansvar for trafikken på flyvepladsen i Kastrup. Heri opfordrer han til, at Københavns Lufthavne får fastsat nogle retningslinjer med henblik på "at begrænse udviklingen af de sundhedsskadelige udstødningsgasser og -partikler i arbejdsområderne".

Arbejdstilsynet var på besøg i Københavns Lufthavn 24. og 25. april - en uge efter, at Nyhedsbrevet 3F afslørede, at de ansatte hver dag er udsat for lige så mange af de farlige dna-partikler ved flyene som cyklisterne på Københavns mest trafikerede veje.

Besøgene afslørede "en kraftig forekomst af udstødningsgasser fra diverse køretøjer og fly", viser brevet fra Arbejdstilsynet til Københavns Lufthavne, som Nyhedsbrevet 3F har fået aktindsigt i.

Risiko for kræft

Tirsdag 24. april så folk fra Arbejdstilsynet, hvordan ansatte hos SAS tømte en Airbus 321. Under hele tømningen af flyet kom der os ud af den ene jetmotor, som var placeret i samme side som den, de ansatte arbejdede i. Osen var ildelugtende, og folkene fra Arbejdstilsynet vurderede, at det varede cirka 20 minutter, før der ikke længere kunne ses røg fra flyets motor. Det fremgår af et brev, som Arbejdstilsynet har sendt til SAS Ground Service.

- Det er Arbejdstilsynets vurdering, at de beskæftigede i forbindelse med lastning og losning af flyfragt udsættes for sundhedsskadelige udstødningsgasser fra et betydeligt antal diesel- og benzinkøretøjer samt fly... Udsættelse for udstødningsgasser blandt andet fra partikler fra dieselkøretøjer kan medføre risiko for allergi, hjerte-karsygdomme, skader på DNA og kræft, hedder det i brevet fra Arbejdstilsynet til SAS, som Nyhedsbrevet 3F har fået aktindsigt i.

I brevet gør tilsynet desuden SAS opmærksom på, at der findes eldrevne køretøjer og ikke kun de benzin- og dieseldrevne biler, som flyselskabet bruger i stor stil.

Efter besøgene gav Arbejdstilsynet alle tre selskaber påbud om straks at forhindre, at de ansatte bliver udsat for farlige udstødningsgasser. Påbudet gælder ud over SAS Ground Service Nordic Aero samt Novia Danmark.

Sort os i hovedet

En af de SAS-medarbejdere, som hver dag står i osen bag flyene, er sikkerhedsrepræsentanten hos SAS Ground Service.

- Vi får den sorte røg ind i hovedet i otte timer om dagen og føler, at vi står oven på en skorsten. Dertil kommer, at vi har et hårdt fysisk arbejde, så vi suger mere luft ned i lungerne. Jeg er ikke ryger, men min kone siger, at jeg hoster som en, der ryger en pakke smøger om dagen. Jeg er utryg ved situationen og vil meget gerne have en helbredsundersøgelse, sagde Per Hansen til Nyhedsbrevet 3F i sidste uge.

Brug for helbredsundersøgelser

3F Kastrup, som har inddraget både Arbejdstilsynet og miljøminister Connie Hedegaard (K) i sagen om den massive luftforurening i Københavns Lufthavn, står bag kravet om helbredsundersøgelser til nuværende og tidligere medarbejdere.

- Vi er glade for, at Arbejdstilsynet har undersøgt arbejdsforholdene for de ansatte i lufthavnen. Men der mangler stadig en professionel og tilbundsgående undersøgelse af omfanget af luftforureningen samt medarbejdernes helbred. Og her har Københavns Lufthavne et helt særligt ansvar, og dens ledelse burde derfor straks tage initiativ til disse helbredsundersøgelser, siger Lars Brogård, faglig sekretær hos 3F Kastrup, til Nyhedsbrevet 3F.

Lufthavnen: Vi er ikke forskere

Nyhedsbrevet 3F ville gerne have haft en kommentar til artiklen fra den administrerende direktør for Københavns Lufthavne, Niels Boserup, men det lykkedes ikke før deadline.

Men den nu afgået underdirektør i Københavns Lufthavne, Mogens Kornbo, har tidligere afvist at undersøge sikkerhedsrisikoen for de ansatte i lufthavnen.

- Vi er ikke forskere. Det er ikke vores bord, sagde Mogens Kornbo til Nyhedsbrevet 3F 17. april i år.