Lange udsigter til ren luft i lufthavnen

Rapport viser tre gange højere partikelforurening i lufthavnen end indre København i myldretid. Og der er ingen hjælp at hente for de udsatte lufthavnsmedarbejdere i nærmeste fremtid.

Køretøjerne i en lufthavn er ikke omfattet af samme krav til ren udstødning som almindelige dieseldrevne biler på vejene. (Arkivfoto: Ole Donbæk Jensen.)Køretøjerne i en lufthavn er ikke omfattet af samme krav til ren udstødning som almindelige dieseldrevne biler på vejene. (Arkivfoto: Ole Donbæk Jensen.)

- Det er almindelig velkendt, at dieselpartikler er særlig sundhedsskadelige. Og der er signifikante beviser for, at partiklerne giver øget risiko for kræft.

Det fortæller civilingeniør i Miljøstyrelsen, Christian Lange Fogh til Nyhedsbrevet 3F.

Kræftfremkaldende partikler

I går kunne Nyhedsbrevet 3F afsløre, at nye luftmålinger foretaget i Københavns Lufthavn i sommer viser i perioder særdeles høje antal af de såkaldte ultrafine partikler (UFP).

Faktisk var antallet i perioder tre gange højere end i indre København midt i myldretiden.

Og det er direkte sundhedsskadeligt.

Dieselpartikler giver dna-skader og kan i værste tilfælde medføre kræft. Og det internationale kræftagentur karakteriserer partiklerne for at være kræftfremkaldende.

Ingen grænse for lufthavnskøretøjer

Alligevel er der ingen øvre grænseværdier for partiklerne, lyder det fra Miljøstyrelsen.

- Grænserne bliver fastsat af EU. De såkaldte Euronormer. I 2011 kommer der en række strenge krav til især dieselbiler, siger Christian Lange Fogh.

Men selvom EU nu begynder at rette opmærksomheden på de kræftfremkaldende dieselpartikler, så er det stadig ikke sikkert, at lufthavnspersonalet skal glæde sig for tidligt.

For de såkaldte ikke-vejgående køretøjer, trucks, handlingkøretøjer og andre dieselkøretøjer uden nummerplader bliver ikke udsat for samme krav, lyder det fra Miljøstyrelsen.

Selskaber anker påbud

Dermed er det op til arbejdsgiverne i lufthavnene at indføre tiltag, der begrænser udslippet af kræftfremkaldende partikler.

Men der er meget, der tyder på, at handlingsselskaberne ikke er interesseret i at reagere så hurtigt.

Ifølge Arbejdstilsynets centerjurist i tilsynscenter 1, Ingo Jensen, har samtlige handlingsselskaber, der i foråret fik et strakspåbud i foråret efter Nyhedsbrevets første afsløringer af partikelforurening i Københavns Lufthavne, anket påbuddene.

- SAS Ground Service, Novia og Nordic Aero har alle anket påbuddene. Men vi fastholder de påbud, vi har givet. Derfor sendes sagen videre til Klagenævnet, der så skal tage stilling til sagen, siger Ingo Jensen til Nyhedsbrevet 3F.

Langtrukken affære

Han er ikke så optimistisk, når det kommer til behandlingstiden.

- De har meget travlt i Klagenævnet, så mit realistiske bud vil være, at der går seks til tolv måneder, inden der kommer en afgørelse. Og i hvert fald ikke under tre måneder, siger juristen til Nyhedsbrevet 3F.

Dermed må de udsatte lufthavnsmedarbejdere væbne sig med tålmodighed, inden der falder en afgørelse i den efterhånden langtrukne affære.