SAS-rapport afslører stærk luftforurening

Rapport fra SAS Ground Service afslører stærk luftforurening i Københavns Lufthavn og anbefaler partikelfiltre på alle køretøjer i lufthavnen.

Bagageportørerne i Københavns Lufthavn indånder luft fyldt med giftige diesel- og oliepartikler, afslører rapport fra SAS Ground Service. (Arkivfoto)Bagageportørerne i Københavns Lufthavn indånder luft fyldt med giftige diesel- og oliepartikler, afslører rapport fra SAS Ground Service. (Arkivfoto)

Luftforureningen med giftige diesel- og oliepartikler er ti gange højere i Københavns Lufthavn end ved Gammel Kongevej - en af Københavns mest trafikerede veje.

Det viser en rapport, som Nyhedsbrevet 3F er kommet i besiddelse af.

Det er SAS Ground Service, der håndterer arbejdet omkring flyene, når de er på jorden, som har gennemført et antal partikelmålinger i Københavns Lufthavn i december sidste år.

Målingerne skulle give et øjebliksbillede af, hvilke partikelkoncentrationer man bliver udsat for som bagageportør, mens man arbejder på et af de køretøjer, der håndterer bagagen - en såkaldt loader.

Indfør miljøzoner

Derfor konkluderer rapporten også:

"Vi kan kun anbefale medarbejdere at undgå udstødningen fra highloaderne..."

Desuden anbefaler rapporten, at lufthavnsområdet bliver en "miljøzone", hvor alle køretøjer skal være udstyret med partikelfiltre for at nedsætte luftforureningen fra giftige partikler.

- Vi har i flere år diskuteret sundhedsrisikoen ved arbejdet herude. Og nu har vi en rapport, som viser, at luftforureningen er meget høj i visse perioder i lufthavnen. Derfor vil vi gå i dialog med Københavns Lufthavne om at tage aktion nu. Det nytter ikke noget, hvis vi sætter filtre på vores køretøjer - og Københavns Lufthavne ikke gør, siger sikkerhedsleder i SAS Ground Service Søren Roger.

Sikkerhedslederen opfordrer desuden ledelsen i Københavns Lufthavne til at få yderligere videnskabelige undersøgelser af luftforureningen.

Ingen hjælp at hente

Men det er vist lettere sagt end gjort. Indtil videre har lufthavnsledelsen ikke villet foretage sig noget for at undersøge sikkerhedsrisikoen for medarbejdere og ansatte i lufthavnen. Da Nyhedsbrevet 3F tidligere kontaktede Københavns Lufthavne for at få en kommentar til en italiensk rapport, der netop har fastslået, at lufthavnsansatte har øget forekomst af dna-skader, lød svaret fra underdirektør i Københavns Lufthavne Mogens Kornbo:

- Vi er ikke forskere. Det er ikke vores bord.

Med den nye rapport, der er lavet af et af Københavns Lufthavnes største kunder, bliver der atter lagt et pres på ledelsen for at få foretaget luftmålinger.

Det har ikke været muligt at få en kommentar til den nye rapport fra Københavns Lufthavnes sikkerhedsleder.

Læs side 1 af rapportens sammenfatning her:

Læs side 1 af rapportens sammenfatning her:

Læs side 2 af rapportens sammenfatning her:

Læs side 2 af rapportens sammenfatning her: