Sikkerhedsfolk hos SAS kræver handling
SAS har selv stået for rapport, som viser, at 1.000 ansatte arbejder i stærkt forurenet luft. Men selskabet gør intet for at forbedre forholdene. Medarbejderne er frustrerede og bekymrede for deres helbred.
Hverken SAS' egen undersøgelse af luftforureningen eller påbud fra Arbejdstilsynet har fået ledelsen til at reagere i forhold til selskabets ansatte i lufthavnen. (Arkivfoto) Den tykke røg fra flyene og køretøjerne i Københavns lufthavn er tilsyneladende nået ind i SAS' kontorer, hvor den har lammet ledelsen.
I hvert fald har SAS ikke gjort noget som helst for at fjerne den bekymring, som vokser blandt 1.000 ansatte dag for dag. For selv om flyselskabet sidste år selv dokumenterede, at dets ansatte i Københavns lufthavn arbejder i luft, der er lige så forurenet som på de mest trafikerede veje i København, har flyselskabet ikke ændret på arbejdsforholdene. Og senest har påbud fra Arbejdstilsynet om at gøre noget for at forhindre, at de ansatte bliver udsat for udstødningsgasser, heller ikke fået SAS' ledelse til at reagere.
Det skuffer medarbejderne.
- Vi ved nu, at vi kan få dna-skader af vores arbejde, men vi har slet intet hørt eller set fra ledelsen. Jeg er virkelig bekymret over situationen, og mine kolleger er også i vildrede, siger Per Hansen, sikkerhedsrepræsentant hos SAS Ground Service, til Nyhedsbrevet 3F
Godt arbejdsmiljø - på papiret
Nyhedsbrevet afslørede for knap en måned siden, at en ny italiensk undersøgelse dokumenterer, at partikler fra udstødningsgasser udsætter lufthavnsansatte for livsvarige skader i cellerne og arvesystemet samt øger risikoen for kræft. Også set i dette lys havde sikkerhedsrepræsentanten forventet, at SAS' ledelse straks ville gøre noget.
- SAS har nogle flotte formålsparagraffer, hvor et godt arbejdsmiljø står øverst på papiret, men ordene lever slet ikke op til virkeligheden i den her sag. SAS burde straks tilbyde helbredsundersøgelser, ligesom Københavns Lufthavn har tilbudt det til sine ansatte, siger Per Hansen, der har arbejdet ved rampen i lufthavnen i de seneste otte år.
SAS: Bare drej hovedet
Fra 6. til 8. december sidste år foretog SAS tre målinger af luftforureningen i Københavns Lufthavn. Målingerne dokumenterede et udslip på niveau med det på H.C. Andersens Boulevard i København, hvor der kører hen ved 65.000 biler i døgnet. Og så var vejret endda i de lufthavnsansattes favør, da det bød på "hård vind til stiv kuling" ifølge SAS' egen rapport.
I rapporten råder SAS blandt andet dets medarbejdere til bare at flytte hovedet fra forureningen fra de mange fly og køretøjer på flyvepladsen:
"Der sker en hurtig fortynding af partiklerne på grund af den megen vind i lufthavnen, så i de situationer hvor det er muligt, anbefales det at stå med hovedet væk fra kilden."
Brug for handling nu
En anden sikkerhedsrepræsentant hos SAS savner også informationer og konkret handling fra flyselskabets ledelse:
- Vi har endnu intet hørt, og ledelsen burde have været meget hurtigere ude. Miljøarbejdet halter virkelig i den her sag. For hvad skal vi gøre, når vi står i røg og damp bag flyene? Medarbejderne vil virkelig gerne have et udspil fra SAS meget snart, siger Henrik R.T. Pedersen, miljøassistent og sikkerhedsrepræsentant hos SAS Ground Service, til Nyhedsbrevet 3F.
Han opfordrer SAS' ledelse til at indkalde til et sikkerhedsmøde så hurtigt som muligt for at aftale nogle rammer for det fremtidige arbejde i den stærkt luftforurenede lufthavn i Kastrup.
Nyhedsbrevet 3F har adskillige gange forsøgt at få en kommentar fra SAS' ledelse fredag, men det lykkedes desværre ikke.