SAS får påbud for forurening

Sluk for motoren og sæt et partikelfilter på udstødningsrørene. Sådan lyder Arbejdstilsynets påbud til flere selskaber i Københavns Lufthavn, hvor de ansatte er udsat for tæt luftforurening.

Strakspåbud fra Arbejdstilsynet: Sluk for motoren og sæt et partikelfilter på udstødningsrørene. (Foto fra SAS)Strakspåbud fra Arbejdstilsynet: Sluk for motoren og sæt et partikelfilter på udstødningsrørene. (Foto fra SAS)

Utrygheden blandt medarbejderne i Københavns Lufthavn har bredt sig som røgringe i et fyldt rygerrum, efter det for tre uger siden kom frem, at de ansatte arbejder i stærkt forurenet luft ved flyene.

Men nu er der tilsyneladende hjælp på vej til de bekymrede lufthavnsarbejdere.

Arbejdstilsynet har nemlig givet tre selskaber i Danmarks største lufthavn et påbud om at straks at forhindre, at de ansatte bliver udsat for farlige udstødningsgasser. Påbudet gælder SAS Ground Service, Nordic Aero samt Novia Danmark.

- Vi har været ude hos selskaberne og noteret os, at de skal gøre noget for at begrænse udstødningsgasserne. Vi har givet to af selskaberne et strakspåbud om at slukke for motorerne i stedet for at lade dem gå i tomgang. Derudover har de tre selskaber fået en frist frem til 1. oktober til at rette op på forholdene. Men inden da opfordrer vi dem til at overveje, om de kan montere partikelfiltre eller skifte fra diesel- til eldrevne biler, siger Jan Saron, centerchef for Arbejdstilsynet i Storkøbenhavn til Nyhedsbrevet 3F.

3F: Ét skridt på vejen

Nyhedsbrevet 3F kunne for tre uger siden afsløre, at tre partikel-målinger foretaget af SAS i Københavns Lufthavn i december sidste år bekræfter, at forekomsten af farlige dna-partikler er lige så stor bag flyene i lufthavnen som på Københavns mest trafikerede veje. Samt fortælle, at en ny italiensk undersøgelse dokumenterer, at disse små, skadelige partikler udsætter lufthavnspersonale for risikoen for kræft.

Derfor glæder det nu 3F Kastrup, som på de ansattes vegne har belyst sagen over for såvel Arbejdstilsynet som miljøminister Connie Hedegaard (K), at den massive luftforurening i landets største lufthavn endelig bliver taget alvorligt.

- Vi er glade for, at medarbejderne nu straks bliver udsat for et mindre udslip hver dag. Men partikelfiltre på udstødningen er ikke nok i sig selv, og der er stadig mange ubesvarede spørgsmål i sagen, siger Lars Brogård, faglig sekretær hos 3F Kastrup.

Brug for helbredsundersøgelser

Den faglige sekretær undrer sig over, at 3F-afdelingen, der repræsenterer hen ved 4.000 ansatte i Københavns Lufthavn, hverken har hørt fra Arbejdstilsynet eller miljøministeren. Connie Hedegaard modtog for 14 dage siden et brev, hvori 3F Kastrup gjorde det klart, at mange af de ansatte i lufthavnen kræver en helbredsundersøgelse.

- Der er i høj grad brug for en helbredsundersøgelse af nuværende og tidligere medarbejdere. Mange føler, at der er flere af de ansatte i lufthavnen, som får kræft end i befolkningen generelt. Og derudover er der brug for en professionel og uvildig undersøgelse af omfanget af forureningen i lufthavnen, siger Lars Brogård.

Ansatte inhalerer tung trafik

Han er glad for, at SAS før på ugen valgte at fortælle dets medarbejdere om partikel-målingerne i Københavns Lufthavn fra december sidste år.

SAS' målinger viser, at de højeste koncentrationer finder sted, når de ansatte bruger en såkaldt loader til at køre containere med flypassagerernes bagage op i flyets lastrum. Antallet af de farlige partikler ved flyene var i dagene fra 6. til 8. december på højde med antallet på H.C. Andersens Boulevard i København - en seks sporet vej med en døgntrafik på ca. 65.000 køretøjer.

Og så var vejret i lufthavnen på måledagene endda med dens medarbejdere, da det bød på "hård vind til stiv kuling", fremgår det af SAS' rapport.

Sort røg i hovedet

En af de ansatte, som hver dag står i osen bag flyene, er sikkerhedsrepræsentanten hos SAS Ground Service, Per Hansen. Han føler sig nervøs ved at passe sit arbejde gennem de sidste otte år ved rampen.

- Vi får den sorte røg lige ind i hovedet i otte timer om dagen og føler, at vi står oven på en skorsten. Dertil kommer, at vi har et hårdt fysisk arbejde, så vi suger mere luft ned i lungerne. Jeg er ikke ryger, men min kone siger, at jeg hoster som en, der ryger en pakke smøger om dagen. Jeg er utryg ved situationen og vil meget gerne have en helbredsundersøgelse, siger Per Hansen til Nyhedsbrevet 3F.

SAS: Vend hovedet væk

Læge Erik Münster har tidligere påpeget, at lufthavnsarbejdernes tunge fysiske arbejde får blodet til at pumpe og forøge iltoptaget.

- Kombinationen af giftige diesel- og oliepartikler og hårdt fysisk arbejde er ekstra farlig. Når man knokler fysisk, så har man brug for større luftskifte, og dermed er optaget af farlige partikler eller dampe ekstra stort, sagde den kendte læge til Nyhedsbrevet 3F den 24. april.

I den netop offentliggjorte redegørelse til lufthavnens sikkerheds- og samarbejdsudvalg råder SAS blandt andet dets medarbejdere til at vende hovedet væk fra forureningen bag flyene:

- Der sker en hurtig fortynding af partiklerne pga. den megen vind i lufthavnen, så i de situationer hvor det er muligt, anbefales det at stå med hovedet væk fra kilden.

Minister: Ikke mit bord

Nyhedsbrevet 3F har forsøgt at få et svar fra miljøminister Connie Hedegaard på, hvorfor hun ikke har reageret på brevet fra 3F Kastrup.

Det lykkedes ikke. I ministeriets pressesekretariat henviser man til, at luftforureningen i Københavns Lufthavn er en sag for Arbejdstilsynet.