Vognmænd giver krisen baghjul
Transport:
Antallet af lastbiler, der krydser grænsen, er på niveau med tiden før krisen. Men mindre end hver fjerde lastbil har danske plader. 3F frygter øget fusk.
Nye tal viser, at der er kommet gang i transport med lastbiler, der krydser grænserne til Danmark. Men danske chauffører får baghjul af udenlandske kolleger. (Arkivfoto.) Antallet af lastbiler, der krydser grænsen til Danmark, sætter ny rekord. Det viser nye tal fra vognmændene i ITD.
De tæller lastbiler ved grænserne en gang hvert kvartal. Og statistikken har sat rekord: 5.126 lastbiler krydser nu grænsen hvert døgn. Og det er på niveau med 2008, før krisen satte ind.
Det får ikke vognmændene til at afblæse krisen. Men et notat fra ITD peger på, at rekorden kan indikere, at et nyt opsving er på vej. ITD oplyser, at der er tale om en stigning i antallet af lastbiler på 7,5 procent, hvis man sammenligner med andet kvartal sidste år.
3F: Triste tal
De nye tal viser også, at danske vognmænd ejer hver tredje udenlandske lastbil, der krydser grænsen. Når det gælder biler, der kommer fra Østeuropa, har 42 procent danske ejere.
Og det er en trist udvikling, hvis man spørger i 3F's Transportgruppe. Her bruger man tallene til at efterlyse mere af den kontrol, der er rettet mod ulovlig godstransport.
- Tallene puster til vores mistanke om, at flere og flere danske vognmænd snyder på vægten. De indregistrerer lastbiler i udlandet og lader dem køre ulovligt i Danmark. Og det er billige udenlandske chauffører, der sidder bag rattet. Det er til stor skade for dansk beskæftigelse og økonomi, siger Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Danske plader får baghjul
Tallene viser også, at lastbiler, der har danske nummerplader, fortsat får baghjul.
I 2003 var der danske nummerplader på over 40 procent af de lastbiler, der kørte over grænserne til Danmark. I dag er tallet 23,6 procent. Østeuropæiske lastbiler udgør 23,8 procent. Og der er tyske plader på 36,8 procent af de lastbiler, der krydser grænsen.
ITD peger på, at tyske lastbiler har mistet en del af markedet. Og at det kan skyldes, at Tyskland har tiltagende mangel på chauffører.