Hjort ønsker større indsats mod illegale chauffører
Politiet og Udlændingestyrelsen skal fremover arbejde langt hurtigere i sager med illegale chauffører, lyder det fra beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V). 3F glæder sig over udmeldingen.
Fremover skal de danske myndigheder skride ind langt hurtigere over for Kim Johansen og andre lyssky vognmænd, der benytter illegal arbejdskraft. Det var budskabet på et lukket samråd i Arbejdsmarkedudvalget onsdag morgen. (Arkivfoto: Søren Zeuth) Det skal være slut med, at sager mod illegale lastbilchauffører kan samle støv hos politiet og Udlændingestyrelsen i halve og hele år, efter chaufførerne er blevet afsløret.
Fremover skal de danske myndigheder skride ind langt hurtigere over for Kim Johansen og andre lyssky vognmænd, der benytter illegal arbejdskraft. Det var budskabet på et lukket samråd i Arbejdsmarkedudvalget onsdag morgen.
- Det var en angrende minister, der måtte erkende, at der har været en dårlig administration hos politiet og Udlændingestyrelsen. Men ministeren har nu lovet Folketinget, at sagsbehandlingstiderne bliver meget kortere. Vi vil følge indsatsen nøje og holde ministeren fast på løftet, siger Henrik Sass Larsen, næstformand i den socialdemokratiske folketingsgruppe til Nyhedsbrevet 3F.
Storforbruger af illegale chauffører
Henrik Sass Larsen havde kaldt beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) i samråd på baggrund af Fagbladet 3F's afsløringer af blandt andet Kim Johansens massive brug af illegale.
Siden juni sidste år er syv af vognmandens estiske chauffører er taget, men Udlændingestyrelsen har endnu kun udtalt sig i den ene sag. Styrelsen har vurderet, at arbejdet var ulovligt, men alligevel er de danske myndigheder ikke skredet ind over for vognmandens fortsatte storforbrug af illegale.
Maratonsager
Når de danske myndigheder skal vurdere, om en vognmand har benyttet ulovlig arbejdskraft, er sagsbehandlingstiden ofte meget lang. En enkelt sag har foreløbigt ligget død på hylderne hos politiet i Hobro og Udlændingestyrelsen i næsten et år. Det er rekord, men i fem andre tilfælde har sager om illegal kørsel i Danmark varet mellem 338 og 131 dage. Indtil videre.
Det viser en beregning, som Nyhedsbrevet 3F har lavet på baggrund af aktindsigt hos Udlændingestyrelsen over sagsbehandlingstider.
3F tilfreds med udmelding
Men den lange sagsbehandlingstid skal altså være fortid ifølge regeringen. Og det glæder 3F.
- Det er dejligt, at politikerne nu har fået øje på det store og stigende problem med illegale chauffører, og at sagsbehandlingstiden tilsyneladende bliver nedsat. Men vi må stadig kræve, at politiet stopper de illegale chauffører, når de tager dem i deres ulovligheder på landevejene, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Jan Villadsen.
Forhandlingssekretæren understreger, at 3F vil se til, at politiet og Udlændingestyrelsen følger den skærpede kurs over for landets lyssky vognmænd. Samtidig opfordrer han de lokale 3F-afdelinger i det landsdækkende netværk til fortsat at anmelde ulovlighederne.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen.