Uklare regler truer chauffører
Danske chauffører kan tabe flere job til udenlandske kolleger efter spil om nye EU-regler. 3F kræver højere bøder og målrettet kontrol med fusk.
Danske chauffører bliver overhalet af især polske og tyske kolleger, når det gælder kørsel ud og ind af Danmark. Derfor vil 3F have bedre kontrol i forbindelse med nye EU-regler om transport af gods. I dag er under hver fjerde lastbil, der kører over grænsen, dansk. I 2004 var det knap halvdelen.
Tyske og polske vognmænd og chauffører er kørt med arbejdspladserne. Og det kan blive endnu værre for danske chauffører. 3F og flere mindre vognmænd frygter konsekvensen af nye regler for transport af gods i EU's lande.
Reglerne sætter grænser for, hvor meget lastbiler på fremmede plader må køre i EU's lande. De træder i kraft i maj, og Færdselsstyrelsen har lavet et udkast til, hvordan de skal administreres og kontrolleres.
Skærpet kontrol
Men der er kamp om det endelige resultat fra komma til komma. Speditører og store vognmænd ønsker vide rammer. 3F kræver en række stramninger.
Det sker for at undgå, at flere østchauffører ansat på lav løn presser danske chauffører helt af banen.
- Vi har ikke brug for uklare ord. Reglerne skal beskrives klart, så politiet kan håndtere dem og stoppe ulovlige transporter til dumpingpris. Og så ønsker vi højere bøder. Især for systematiske brud på reglerne, siger Jørgen Aarestrup Jensen, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Slag om ture
Kontrol er ikke det eneste stridspunkt. Der er også diskussion om, hvordan man definerer en tur med gods.
DI Transport kan godt lide den nye vejledning, fordi den lægger op til, at en ”tur” kan have flere forskellige læsse- og lossesteder undervejs gennem Danmark.
Vognmændene i Dansk Transport og Logistik (DTL) er lodret uenige. De har kaldt Færdselsstyrelsens udspil "ubrugeligt". DTL efterlyser som 3F præcise anvisninger, som politiet kan bruge. Herunder en klar definition på en ”tur”.