Stærkt pres for kontrol af fremmede lastbiler
Chauffører, vognmændene fra ITD, 3F og Venstreordfører er enige om, at udenlandske lastbiler på danske veje skal under skærpet kontrol. Det forstærker presset for indsats.
- Ulovlige transporter og manglende indbetaling af skat medfører tab af gode danske arbejdspladser og stor social dumping. Derfor kan det ikke gå hurtigt nok med forstærket kontrol, mener 3F. (Foto: Niels Åge Skovbo. ) Danske lastbiler har gennem lang tid betalt dyrt i vejskatter ude i Europa. Til gengæld slipper udenlandske lastbiler alt for nemt fra at betale vejskat i Danmark. Og det skal der gøres noget ved.
Så langt er 3F’s Transportgruppe og vognmandsorganisationen ITD enige. De manglende skatter i Danmark ødelægger nemlig konkurrencen for de danske vognmænd og deres chauffører.
Og de seneste dage er der kommet forstærket krav til transportminister Lars Barfoed (K) om at tage affære.
Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorenzen, har netop bedt transportministeren om en tilbundsgående og konstruktiv drøftelse af, hvordan problemerne med kontrol af udenlandske lastbiler kan løses. Blandt andet med mere intensiv kontrol og razziaer ved grænserne.
Glæde i branchen
Udsigten til, at transportministeren må stramme skruen over for udenlandske vognmænd, bliver mødt med glæde i store dele af transportbranchen.
- Vi er helt enige i, at vi må finde en løsning, for vi kan ikke tillade, at der foregår konkurrenceforvridende forskelsbehandling, udtaler Mogens Therkelsen, der er formand for vognmændene i International Transport Danmark (ITD).
ITD foreslår selv, at politiet afsætter midler til investering i mobile kortautomater, som letter selve indkasseringen af bøderne på stedet. Og at politiet får hjælp til at huske tjek af betaling af skat i forbindelse med kontrol af udenlandske lastbiler.
3F: Dobbelt tjek
3F’s Transportgruppe bakker op om kravene til øget kontrol.
- Det er nødvendigt. Men vi ønsker endnu en nødvendig tilføjelse. Politiet bør også have klar besked om at tjekke, hvor længe udenlandske lastbiler har været i Danmark og om at udskrive bøder ved brud på reglerne, siger Jørgen Aarestrup Jensen, der er forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe.
3F ser meget gerne mere omfattende kontrol mod ulovlige transporter straks og senest i forbindelse med nye og mere klare regler om internationale transporter i EU.
De nye EU-regler om transport udført af fremmede landes lastbiler (såkaldt cabotage-kørsel) forventes endeligt vedtaget næste år.
Det betyder efter alt at dømme en klar grænse for, hvor længe lastbiler fra lande som Tyskland, Holland og Frankrig må køre i Danmark - og omvendt.
EU-Kommissionen har foreslået en maksimumgrænse på syv dage og tre transporter i fremmede EU-lande. Herefter skal en tysk lastbil, der har været i eksempelvis Danmark, forlade landet igen.