Vognmænds lønfidus sat ud af spil
Der er sat stop for fidus på danske landeveje. Færdselsstyrelsen slår fast, at vikarer fra Østeuropa skal have dansk løn, når de kører danske lastbiler.
40 kroner eller mindre i timen til chauffører fra vikarbureauer fra Estland og Polen. Det er nu en forbudt fidus i danske lastbiler. (Foto: arkivfoto.) Polske og tyske vikarer, der kører dansk lastbil, kan ikke nøjes med halv eller kvart løn. Der skal fuld dansk løn til. Det har den danske færdselsstyrelse slået fast med vinterdæk og syvtommersøm.
Dermed er der sagt stop for en fidus. Den er udtænkt af smarte vognmænd, der har fundet på at bruge vikarer fra lande som Polen, Tyskland og Estland.
Fidusen går på at lade vikarerne få løn efter tariffen i deres egne lande. Det sker ved at hyre dem via bureauer syd og øst for Danmark.
Danske regler gælder
3F har længe ment, at chauffører skal have løn efter dansk overenskomst, når de kører i Danmark i danske biler.
Det bekræfter Færdselsstyrelsen nu, og det sker med både den danske godslov og EU's regler i hånden. Der har været tvivl om reglerne, efter at den såkaldte ”østaftale” er ophørt. Men meldingen fra styrelsen er klar:
”Det har ikke været intentionen, at udenlandske chaufførvikarer kan køre på danske biler i Danmark til lønninger, der ligger under dansk overenskomstniveau”.
Stop for dumping
De klare ord gør det sværere for vognmænd at dumpe lønnen.
- Det er godt, der er kommet en præcis melding. Det sikrer danske job og hindrer kreative vognmænd i at ødelægge forholdene i branchen og udkonkurrere danske chauffører på lønnen, siger Jørgen Aarestrup Jensen. Han er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Ingen ved, hvor mange chauffører der kører alt for billigt rundt i danske biler som vikarer.
- Men vi hører fra medlemmer blandt både lagerfolk og chauffører, at de oplever flere og flere, der taler et sprog, de ikke forstår. Jeg håber, at flere vil stå frem og kræve deres ret og anmelde vognmænd, der dumper lønnen, siger Jørgen Aarestrup Jensen.