Ingen styr på ulovlig transport

Der er ikke tjek på, hvor mange sager, der er rejst om ulovlige transporter og chauffører. Det oplyser justitsminister Brian Mikkelsen. Ren ligegyldighed, mener 3F.

To ud af tre lastbiler, der kører over grænsen, er fra Østeuropa og Tyskland. 3F frygter ulovligheder. Men der er ingen tal for straffesager mod udenlandske vognmænd og chauffører.
 (Foto: Joachim Rode.)To ud af tre lastbiler, der kører over grænsen, er fra Østeuropa og Tyskland. 3F frygter ulovligheder. Men der er ingen tal for straffesager mod udenlandske vognmænd og chauffører. (Foto: Joachim Rode.)

I 2004 blev EU's grænser mod øst åbnet. Siden har chauffører fra Polen, Estland og Tjekkiet erobret mange førerhuse fra danske kolleger.

De kører både for lokale vognmænd og danske firmaer, der bruger ansatte fra lande med lav løn.

Til gengæld er der ingen tjek på, hvor mange transporter der er sket ulovligt. Det fremgår i et svar i Folketinget til SF fra justitsminister Brian Mikkelsen (K).











Ingen opgørelse

SF kom på banen efter en række sager. Blandt andet vognmand Kim Johansens brug af cirka 170 estiske chauffører til godt 35 kroner i timen og sagen om tyske chauffører og lastbiler, der kørte med varer til Nettos 400 butikker.

SF's ordfører Karsten Hønge vil vide, hvor mange sager om brud på udlændingeloven der er rejst mod vognmænd og chauffører siden 2004. Men det ved justitsminister Brian Mikkelsen ikke:

- Jeg kan oplyse, at rigsadvokaturen ikke har statistiske oplysninger til belysning heraf, skriver ministeren i sit svar.











3F: Tag problemer alvorligt

Set med 3F's øjne viser det, at regeringen ikke tager ulovlig transport og pres på dansk løn alvorligt.

- Chauffører fra EU-lande som Polen og Estland kan nu frit arbejde i landet. Men der er fortsat grænser for kørsel med udenlandske lastbiler i Danmark. Branchen er kreativ. Nu ser vi sager om chauffører fra Serbien og Moldova ansat på elendige vilkår, siger Jørgen Aarestrup Jensen.

Han er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe. Her vil man have politikerne og myndigheder til sikre langt bedre styr på udenlandske transporter.