Rekordfå lastbiler dårligt nyt for chauffører

Laveste antal nye lastbiler i mindst 10 år varsler fortsat sløje tider i transportbranchen. Det viser ny udgave af Fagbladet 3F's krisetermometer.

Det bliver værre, før det bliver godt, og lige nu ser det slemt ud for salget af nye lastbiler. Det sløjeste i 10 år.Det bliver værre, før det bliver godt, og lige nu ser det slemt ud for salget af nye lastbiler. Det sløjeste i 10 år.

Det bliver værre, før det bliver godt for de over 4.000 arbejdsløse 3F-chauffører. De har udsigt til, at seneste års 10 procent store fald i beskæftigelsen bliver endnu større.

Den seneste måned er der nemlig kun blevet registreret 147 nye lastbiler i Danmark. Betydeligt mindre end det normale antal på 375 - og det laveste antal i mindst 10 år.

Det viser decembers udgave af Fagbladet 3F's krisetermometer.

Flere faglige sager

Tallet kommer ikke bag på Jørgen Aarestrup Jensen, forhandlingssekretær i 3F's transportgruppe.

- Der er ingen tvivl om, at branchen bløder, siger han.

Jørgen Aarestrup Jensen peger blandt andet på, at vognmændene vægrer sig ved at investere i nye lastbiler på grund af krisen i industrien og byggeriet. At der er krise i transportbranchen kommer ifølge forhandlingssekretæren til udtryk ved flere faglige sager. Typisk ”glemmer” arbejdsgiverne at indbetale pension, ferie-fridage og så videre.

- Kreativiteten i at udnytte og omgå overenskomsterne er stigende, siger han.

Godt nyt på lang sigt

Om fem til ti år er der dog gode udsigter for bedre tider i branchen.

Ifølge Jørgen Aarestrup Jensen kan man nemlig regne med en stor vækst i antallet af lastbiler. Det vil ske, fordi virksomheder går væk fra at have store lagre til i stedet med kort varsel at bestille varer fra lastbiler, der allerede er på vejene.