3F må hjælpe politi mod ulovlig kørsel
Over halvdelen af godskørselen på de danske veje sker nu med lastbiler fra udlandet. Klart tegn på ulovlige transporter, mener 3F og efterlyser øget kontrol fra myndighederne.
Tallene er et bekymrende tegn på, at der foregår massive ulovligheder i form af transport udført af udenlandske chauffører og lastbiler internt i Danmark, mener 3F's Transportgruppe. (Arkivfoto.) Mere end halvdelen af al godstransport i Danmark bliver nu udført af lastbiler iklædt udenlandske nummerplader. Det viser friske tal fra Danmarks Statistik.
Samtidig viser tal fra vognmandsbranchen, at danske vognmænd har sat rekord i udflagning af lastbiler og chaufførjob. Og det er bekymrende tegn på, at der foregår massive ulovligheder i form af transport udført af udenlandske chauffører og lastbiler internt i Danmark, mener 3F's Transportgruppe.
- En række virksomheder indregistreret i Østeuropa udfører ulovlig kørsel i Danmark med chauffører til discountlønninger. Det har vores afdelinger dokumenteret flere gange. Men det kniber desværre meget med kontrolindsatsen fra politiet og øvrige myndigheder, siger Jørgen Aarestrup Jensen, der er chaufførkoordinator i 3F's Transportgruppe.
En østeuropæisk lastbil må naturligvis gerne køre til og fra Danmark med gods. Men den må ikke blive i landet og køre varer rundt mellem forskellige firmaer i eksempelvis 14 dage, førend den vender hjem. Og heller ikke tyske lastbiler må køre ubegrænset rundt i Danmark med varer.
- 3F har netop besluttet at afsætte 15 millioner kroner til at kæmpe mod social dumping. Og selv om det burde være en opgave for myndighederne, må vi nu bruge en del af disse penge på at afdække snyderi på landevejene, siger Jørgen Aarestrup Jensen.
3000 danske biler flaget ud
3F's Transportgruppe varsler at der i første omgang bliver sat fokus på udenlandske lastbiler ejet af danske vognmænd. Og dem er der mange af.
Ifølge tal for vognmandsorganisationen ITD var omkring 3.000 dansk-ejede lastbiler i 2007 flaget ud til især Tyskland og Østeuropa.
Det svarer til at hver syvende lastbil, der kører i Danmark på udenlandske nummerplader, er ejet af en dansk transportvirksomhed.
Ifølge underdirektør i ITD Poul Bruun skyldes udflagningen af danske lastbiler først og fremmest de senere års mangel på kvalificerede chauffører og skærpede bødestraffe for brud på reglerne om køre/hviletid.
Poul Bruun forklarer desuden at danske transportvirksomheder kan opnå fordele ved at flytte syd for grænsen og bruge lokalkendt arbejdskraft, når det gælder det store tyske marked.
Også vognmændene i Dansk Transport og Logistik forklarer den stigende mængde udenlandske biler i Danmark med mangel på kvalificerede danske chauffører. Og oplyser desuden til Ritzaus Bureau at en del af forklaringen er faldende produktivitet og forringet konkurrenceevne.
Ønsker dumpingløn
Den form for argumenter fra vognmændene falder ikke i god jord hos 3F's Transportgruppe.
- Argumenterne om forringet konkurrenceevne og produktivitet er en klar indrømmelse af, at mange vognmænd ønsker at dumpe lønnen og bruge udenlandske chauffører i strid med love og overenskomster. Dertil kommer at vognmændene svigtede fælt, da det gjaldt om at uddanne fremtidens chauffører i tide, siger Jørgen Aarestrup Jensen.
Han opfordrer sammen med 3F's Transportgruppe vognmændenes organisationer til at deltage i 3F's kamp mod løndumping og den kommende afdækning af forholdene for udenlandske chauffører i den danske transportbranche.