Dumpingløn giver lave priser i Netto

Cirka 100 tyske chauffører og lastbiler har i årevis kørt med varer for Netto til lavpris.

En formiddag sidst i juli kunne Nyhedsbrevet 3F tælle mere end 20 tyskindregistrerede lastbiler, der forlod Nettos lager på få timer.En formiddag sidst i juli kunne Nyhedsbrevet 3F tælle mere end 20 tyskindregistrerede lastbiler, der forlod Nettos lager på få timer.

Omkring 100 tyske chauffører og lagerarbejdere ansat til dumpingløn er med til at holde prisen i bund, når varerne skal frem fra Nettos store lagre i Nørre Snede og Køge til discountkædens 392 forretninger.

Det får 3F's Transportgruppe på banen med anklager om systematisk brud på dansk lovgivning mod vognmandsvirksomheden KP Logistik, der står for transporterne for Netto-kæden.

- Der er åbenbart flere grunde til at varerne er billige i Netto. Brug af tysk indregistrerede lastbiler med tyske chauffører er sat i system, og det er ulovligt, siger forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe Jørgen Aarestrup Jensen.

Ifølge lovgivningen må tyske lastbiler gerne køre med gods i Danmark. Men kun i kortere perioder af midlertidig karakter.

- Men det er der jo på ingen måde tale om. Der sker konstant brug af tyske biler og mandskab, og jeg forventer, at politiet, færdselsstyrelsen og SKAT omgående skrider ind, siger Jørgen Aarestrup Jensen.

Stopper brug af tyske biler

Såvel Netto som KP Logistik afviser brud på såvel love som overenskomster i Danmark. Hos Netto-kæden er logistikchef Jørgen Larsen overbevist om, at alt foregår efter bogen, når det gælder transport af varer til Netto.

- Vi ved godt, at KP Logistik bruger udenlandske chauffører. Det blev vi orienteret om af firmaet med den begrundelse, at der mangler danske chauffører. Men vi har kontrakt med KP Logistik på, at gældende danske love og regler skal overholdes. Og vi er sikre på, at det sker, siger han.

Til gengæld oplyser Jørgen Larsen, at Netto har lavet en aftale med KP Logistik om, at de af firmaets lastbiler, der i dag er på tyske plader, skal være omregistreret og på danske plader pr. 1. oktober i år. Og at denne manøvre ikke betyder højere udgifter for Netto.

- Der er ikke i dag præcise regler for, hvor længe tyske biler må fragte varer i Danmark ad gangen. Men der kommer en præcisering af reglerne, og det vil vi være på forkant med, siger Jørgen Larsen.

Nogenlunde samme melding kommer fra KP Logistik:

- Vi har ingen kommentarer. Men jeg kan oplyse, at vi er i fuld gang med at omregistrere vores biler, så de kommer på danske plader. Og de tyske chauffører bliver i den forbindelse tilbudt ansættelse direkte i firmaet efter dansk overenskomst, siger underdirektør i KP Logistik Lars Brokholm.

KP Logistik vil ikke oplyse, hvor mange tyske lastbiler og chauffører der er i sving med at bringe varer for Netto. Men de tyskere, Fagbladet og 3F's tillidsfolk har talt med, oplyser, at der er tale om cirka 100 chauffører og lagerarbejdere. Samtidig vidner trafikken af lastbiler ved Nettos lager i Køge om, at det handler om meget mere end en enkelt lastbil.

En formiddag sidst i juli kunne Fagbladet 3F tælle mere end 20 tyskindregistrerede lastbiler, der forlod Nettos lager på få timer.