Få mere energi på jobbet

Ligner du en opvredet karklud, når du kommer hjem efter en lang arbejdsdag? Energicoach Gitte Koldtoft giver her fem gode råd til, hvordan energi-depoterne kan blive fyldt op på jobbet.

Det kan være svært at finde overskud, når arbejdsdagen er slut, men sådan behøver det ikke at være. Få gode råd til, hvordan du får energien tilbage på jobbet. (Foto: Colourbox)Det kan være svært at finde overskud, når arbejdsdagen er slut, men sådan behøver det ikke at være. Få gode råd til, hvordan du får energien tilbage på jobbet. (Foto: Colourbox)

1. Find ud af, hvad der giver dig energi?

Energi er ikke noget, der bare kommer strømmende imod os. Det er noget, vi selv skal arbejde for at få. Vær derfor bevidst om, hvad der giver dig energi.

- Lav en liste over fem ting, der dræner dig for energi, og fem ting, der giver dig energi, siger Gitte Koldtoft, der er aktuel med bogen "Mere energi - fysisk, mentalt, spirituelt".

Bagefter skal man spørge sig selv, hvordan man kommer af med de opgaver, der dræner én for energi.

2. Lav et energi-trafiklys

Læg dine opgaver ned i tre forskellige kasser og sørg for, at lyset skifter hele tiden ligesom i trafikken.

'Rød' svarer til de ting, der kræver meget energi og tærer på kræfterne. 'Gul' er det, der kræver et almindeligt niveau af energi. Mens 'grøn' er det, der giver dig energi.

- Du må ikke have rød, rød, rød opgave ved siden af hinanden. Der skal være tid til at hvile ind imellem.

3. Tal med chefen

Fortæl chefen om, hvad der giver dig energi, og hvad der dræner dig.

De fleste ledere er lydhøre over for medarbejdere, der gerne vil præstere optimalt på jobbet og have balance i arbejdet, påpeger Gitte Koldtoft.

- Når vi har det godt, så præsterer vi bedre, og det kan ses på bundlinjen, siger hun.

4. Giv din kollega et knus

Du får et rigtigt energiboost, når du gør din kollega glad.

Gør det derfor til en vane at finde tre ting at rose dine kolleger for – hver dag.

- Det virker kunstigt for mange, at de skal rose deres kolleger. Men der er altid noget at rose, siger Gitte Koldtoft.

Ved at være sød over for sine kolleger føler man desuden, at man har gjort "en forskel" på jobbet, og det betyder mere for arbejdsglæden end lønchecken.

5. Brokkeri skaber minus-energi

Lad vær med at synge med på brokkehovedernes klagesang. Fokuser på løsningerne og ikke på problemerne. Jo mere, vi brokker os, jo mere fastholdes vi i den tilstand, vi gerne vil væk fra.

- Lad vær med at være et offer. Kig på dig selv: Hvad kan jeg gøre? Du kan alligevel ikke lave om på andre, lyder rådet.