Vognmænd og chauffører giver EU fælles tæsk

Piratkørsel: Drop plan om transport uden regler og grænser. Sådan lyder fælles krav fra Europas vognmænd og chauffører til EU's transportkommissær. Det øger pres mod EU-planer om liberalisering af transport.

Vognmænd og chauffører i Europa siger nu fælles nej, når det gælder EU-plan, der vil åbne for fri transport i hele EU uden regler og betingelser for løn. Vognmænd og chauffører i Europa siger nu fælles nej, når det gælder EU-plan, der vil åbne for fri transport i hele EU uden regler og betingelser for løn.

Læg din plan i skuffen. Der er ikke brug for frie tøjler, når det gælder lastbiler på EU's veje. Det vil ødelægge fair konkurrence.

Sådan lyder en kontant besked, der nu sendes til EU's transportkommissær Siim Kallas. Afsenderne er IRU og ETF, der er de fælles europæiske organisationer for vognmænd og chauffører.

Den fælles melding lægger ekstra pres på EU's plan, der vil liberalisere transport på vejene fra 2014.

Grænse er nået

EU's plan vil betyde, at østeuropæiske chauffører frit kan køre i Vesteuropa. Og at det kan ske uden mindstekrav om løn, pension og overenskomster.

Planen, der er søsat af EU's transportkommissær, har mødt stadigt voksende pres i 2012. Fagforeninger, vognmandsorganisationer, politikere og regeringer siger fra. Samtidig beder IRU og ETF om, at EU sikrer, at de nuværende regler mod piratkørsel håndhæves af medlemslandene:

- Jeg håber, det her signal er nok. Øget liberalisering på vejene bliver en katastrofe. Vi slås i forvejen mod mere og mere piratkørsel, snyd og løndumping. Nu har EU's vognmænd og chauffører sagt fra i fællesskab, og det skal EU-kommissionen lytte til, siger Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

Regeringer siger nej

Han gør opmærksom op, at ETF og IRU også tæller vognmænd og chauffører, der kommer fra Østeuropa. Og 3F håber, at øget pres vælter EU-planen af bordet.

I efteråret sagde Danmarks transportminister Henrik Dam Kristensen (S), at han vil sige nej til øget liberalisering. Senest har den franske regering sagt klart fra, når det gælder EU's plan.

Og i både Tyskland, Danmark, Norge, Sverige, Frankrig og Holland er der stor modstand mod, at der skal liberaliseres mere, når det gælder transport på vejene.