Chauffører rumler før stormøde

Piratkørsel: Piratkørsel, tab af job og debat om løsninger. Det er på dagsordenen, når 3F's transportgruppe og chauffører holder stormøde på lørdag. Sociale medier har tyvstartet debatten.

Der skal sættes stopklodser for piratkørsel. Men hvor stort er problemet, og hvordan kan det løses. Det er til debat på stormødet for chauffører på lørdag.Der skal sættes stopklodser for piratkørsel. Men hvor stort er problemet, og hvordan kan det løses. Det er til debat på stormødet for chauffører på lørdag.

Mindst 8.000 danske chaufførjob er gået tabt. En stribe sager om piratkørsel og andre lovbrud og udsigt til, at også filippinske chauffører skal køre til lavpris på danske, tyske og andre europæiske veje.

Der bliver nok at snakke om for de chauffører, der vil til stormøde på lørdag. Det foregår i Fredericia. Og det er 3F's Transportgruppe, der inviterer.

Formålet er debat om piratkørsel og de løsninger, der skal til, hvis der skal sættes bremseklodser på de ulovligheder, der presser den danske transportbranche. Og chaufførerne kan møde både 3F's Transportgruppe, DTL og nogle af de politikere, der står bag de seneste års tiltag mod løndumping.

Ser frem til debat

Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe, glæder sig til stormødet. Og han ser frem til oplæg og debat, hvor alle kan komme til orde:

- Piratkørsel er så stort og alvorligt et emne, at det kun er det, vi kommer til at diskutere. Vi vil fortælle om vores indsats. Og foreløbig har tre politikere lovet at komme. De vil lytte og svare på spørgsmål om, hvad både de, 3F og chaufførerne kan gøre ved problemerne, siger Jan Villadsen.

Han peger på, at mødet skal give alle parter indblik og taletid, når det gælder problemer og løsninger.

Stor frustration

Piratkørsel og transport til lavpris på EU's veje presser både job og vilkår. Og før stormødet er netsider og sociale medier for chauffører fyldt med vrede og frustration.

Samtidig fyger det med forslag, chaufførerne peger på som brugbare, når det gælder stop for piratkørsel. For eksempel:

  • faste fotokontroller af lastbiler - 24 timer i døgnet,

  • giv speditørerne kædeansvar,

  • hold hele vogntoget tilbage, indtil bøder for piratkørsel er betalt.

Også 3F's Transportgruppe og Godschaufførernes Landsklub blander sig på de sociale medier. Det sker med den nye facebook-side: Stop Piratkørsel. Der er også nyt om piratkørsel på temasiden www.fagbladet3f.dk/piratkørsel