3F til tops i europæisk forbund

Valg: 3F's Transportgruppe har fået genvalgt formand Jan Villadsen til ledelsen af Europæisk Transport Forbund. Det skal bruges til at styrke fælles påvirkning i EU og organisering mod piratkørsel, lavprisfly og snigende pres på havnejob.

Folkeligt pres, oplysning og politisk påvirkning er en del af 3F's internationale arbejde. Det foregår blandt andet i Europæisk Transport Forbund, hvor 3F er med i ledelsen. (Foto: ETF)Folkeligt pres, oplysning og politisk påvirkning er en del af 3F's internationale arbejde. Det foregår blandt andet i Europæisk Transport Forbund, hvor 3F er med i ledelsen. (Foto: ETF)

Dumpingløn i lavprisfly, piratkørsel og pres på job i Europas havne.

Der er mange udfordringer, der er fælles i Europa. Ikke mindst for chauffører, havnearbejdere og andre, der arbejder med transport. Derfor skal Europæisk Transport Forbund (ETF), hvor 3F's Transportgruppe og 230 andre fagforbund fra 41 lande er med, spille en skarpere rolle.

I hvert fald hvis det står til 3F's Transportgruppe, der har fået gruppeformand Jan Villadsen genvalgt til ledelsen i ETF: ETF's forretningsudvalg på syv personer.

Påvirkning og organisering

DI, speditørerne og skibsredere har lobbyister i EU. Det samme har arbejdsgiverne i andre lande.

- Vi gør det samme på transportområdet. Her bruger vi ETF og ETF's kontor i Bruxelles til kampagner og politisk påvirkning i EU. Vi har haft succes med fælles fodslag mod piratkørsel. Her har ETF medvirket til at få bremset for yderligere liberalisering. Men ETF skal have flere sejre, siger Jan Villadsen.

Han peger på, at lavprisflyselskaber er en stor fælles udfordring, fordi selskaber som Ryanair presser løn og vilkår. Her kan ETF bidrage til fælles politisk pres og påvirkning af fælles EU-regler. Og til oplysning, som det er sket om piratkørsel.

Bedre sammenhold

Det er tidligere lykkedes at bremse liberaliseringer, da EU-kommissionen ville åbne for, at søfolk fra Fillippinerne, Indien og andre lavtlønslande kunne overtage arbejde, der udføres af havnearbejdere.

Det blev stoppet efter folkeligt pres. Og påvirkning af politikere i EU og EU's medlemslande. Også her spillede ETF en stor rolle.

- Cirka 80 procent af dansk lovgivning besluttes i EU. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at fagbevægelsen er til stede og påvirker. Og så er manglende organisering en stor fælles udfordring. Det bidrager i høj grad til, at social dumping er mulig i transportbranchen. Her skal vi finde nye løsninger, der skaber sammenhold, som i kampen mod EU's havnedirektiv og piratkørsel, siger Jan Villadsen.