Tropiske chauffører varm kartoffel i EU

Job: Trods høj arbejdsløshed giver Letland visum til chauffører fra Filippinerne. De kører i hele EU for tyskejet firma. Det er blevet en varm kartoffel i EU.

Dinotrans har ansat 100 filippinske chauffører, og 50 flere er på vej ud på tyske, danske, norske og svenske veje. Her er de første af chaufførerne fra billede på Facebook.Dinotrans har ansat 100 filippinske chauffører, og 50 flere er på vej ud på tyske, danske, norske og svenske veje. Her er de første af chaufførerne fra billede på Facebook.

Godt 12,5 procent. Så høj er ledigheden i EU. Alligevel har 100 chauffører fra Filippinerne fået visum, job og lastbiler at køre i på Europas veje.

Det er tyskejede Dinotrans, der fra sit selskab i Letland, hyrer de tropiske chauffører. Og manøvren er ved at blive en varm kartoffel i EU-systemet, fordi der er frygt for, at idéen breder sig.

I første omgang oplyser EU-kommissær Cecilia Malmström, at EU's lande skal tage hensyn til, om der er ledighed lokalt, før der hentes ansatte fra resten af Verden. Men hun peger også på, at EU's medlemslande selv styrer deres egne arbejdsmarkeder.

Flere svar nu

Medlem af EU-parlamentet, Ole Christensen (S), har rejst sagen. Han vil nu have flere svar:

- Det er jo en kreativ konstruktion, hvor filippinske chauffører ansættes via EU-landet Letland til kørsel i mange andre EU-lande. Der er 12,5 procent ledige i EU og 14,9 procent i Letland. Dermed burde der være tilstrækkelig arbejdskraft inden for EU. Det her er et problem, EU-kommissionen skal gå opmærksomt ind i, før kreativiteten breder sig yderligere, siger Ole Christensen.

Han peger på, at EU-Kommissionen bryster sig af, at den vil bekæmpe arbejdsløshed i EU. Og Ole Christensen vil nu spørge yderligere ind til sagen. I første omgang hos EU-kommissionen.

Tegn på udbredt fænomen

Ole Christensen retter fokus på, at chauffører er hårdt ramt af løndumping. Og at de Filippinske chauffører ikke er de eneste, der er hentet til EU udefra. I februar kørte en spansk lastbil galt ved Brande. Den havde sommerdæk på, og en chauffør fra Peru sad bag rattet.

De filippinske chauffører spøger også i dansk politik.

Direktør Erik Østergaard, DTL, og Jan Villadsen, formand for 3F's Transportgruppe, har skrevet til beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S). De ønsker svar på, hvad dansk lov siger om kørsel med gods i Danmark, når der bruges chauffører fra Filippinerne.