EU-opgør om billige østchauffører
Piratkørsel:
Vognmænd og fagforbund i hele Nordeuropa er i oprør. Kravet er fælles: Stop for EU-plan om transport uden regler og frit spil for misbrug af chauffører fra Østeuropa.
Flere og flere lande siger fra, når det gælder EU-plan om transport uden grænser og regler fra 2014. Piratkørsel giver problemer på veje i hele Nordeuropa. Og oprøret ulmer blandt vognmænd, chauffører og fagforbund i en stribe lande.
Det skyldes EU-planer om, at der skal være helt frit slag for transport fra 2014. Det betyder, at lastbiler med østchauffører, der er ansat til lavpris, kan køre ubegrænset i hele EU.
De planer skal stoppes, før det er for sent. Sådan lyder kravet fra vognmænd og chauffører i Tyskland, Danmark, Holland, Norge, Sverige og Frankrig.
Pres virker
Presset, der kommer fra branchen, virker på politikere. I Danmark siger transportminister Henrik Dam Kristensen, at han vil sige nej til EU's plan. Samme melding kommer fra hans franske kollega, Frédéric Cuvilliers.
- 2013 bliver et skæbneår. EU's planer skal bremses. Ellers er det stort set slut med job til danske chauffører. Det er jo komplet umuligt at konkurrere med bulgarske, rumænske og ungarske lønninger. Men jeg er optimist, efter at Frankrig åbent har sagt fra, siger Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.
Protester og advarsler kommer fra flere og flere lande. Senest er det de hollandske vognmænd i TLN, der har råbt højt.
Stop dumping
TLN peger på, at chauffører fra Vesteuropa ikke kan konkurrere med de lastbiler, der kommer fra Østeuropa. Forskellen er alt for stor, når det gælder sociale og økonomiske forhold i EU's lande.
I oktober kom en lignende melding, da der var kongres hos de tyske vognmænd i BGL. Her kom det frem, at tyske lastbiler blot står for 62,7 procent af den transport, der sker på tyske veje. Polske lastbiler har 10,4 procent af det tyske marked. Og hver fjerde lastbil, der kører i Tyskland, er fra Øst- og Centraleuropa.
Allerede i maj var norske, svenske og danske vognmænd og fagforbund ude med krav om, at EU skal droppe plan om frit slag for transport.