Skopudser-Flemmings enegang

Ugens Politik: Han kan ikke sørge for tog til tiden. Men Transportminister Flemming Hansen ville gerne sikre vognmændene billige chauffører fra øst før tid - uden at høre på andre i tide.

Det stod hurtigt klart for Claus Hjort Frederiksen og regeringen, at transportministerens enegang med vognmændene var et skridt ud på det dybe vand, der skulle hives i land omgående.Det stod hurtigt klart for Claus Hjort Frederiksen og regeringen, at transportministerens enegang med vognmændene var et skridt ud på det dybe vand, der skulle hives i land omgående.

Ønskedrømmen for enhver skohandler er naturligvis et samfund, hvor kunderne kan få pudset de nyindkøbte sko til en fornuftig pris på højst et par kroner. At de færreste borgere i den slags samfund har råd til nye sko, er en anden sag. Således også for ugens mest kendte skotøjshandler, nuværende transportminister Flemming Hansen (K). Mandag vandt liberalismen over den konservative ministers hverdag med røde tog fra Italien. Tog, der - forsinkede i årevis - ikke kommer ud at køre på de nedslidte danske skinner foreløbig. Sådanne forsinkelser på tre år eller mere, skulle de danske eksportvognmænd ikke leve med. Den stolte minister kunne 1. maj - af alle dage på året - love billige transporter og chauffører til discountløn fra Estland, Litauen og Tjekkiet. Her skulle Danmark særdeles gerne være i front flere år før tiden og andre EU-lande med liberalisering på transportområdet, lød det fra den glade minister. Pressemeddelelsen fra ministeriet meldte dog intet om de skopudser-lønninger på under 30 kroner i timen, som chauffører går for i de nævnte lande. Den slags havde ministeren ikke sat sig ind i. Hvem skulle dog fortælle ham det, når de eneste han havde ønsket at spørge, var lastbilejerne i vognmandsorganisationerne DTL og ITD.

Stolt i to døgn

Stoltheden hos transportministeren over den nye liberale aftale varede kun et par døgn. 3F's Transportgruppe og de danske chauffører var ikke blevet spurgt - trods ministerens ord om, at ændringerne var et ønske i transportbranchen. Og nok så vigtigt. På Christiansborg var hverken de politiske partier eller regeringens chef for forhandlinger om arbejdskraft fra Østeuropa, Claus Hjort Frederiksen (V), blevet hørt. Heller ikke selv om den såkaldte Østaftale netop skulle til forhandling onsdag 3. maj - og netop omtaler problemer med og øget indsats mod dumpingkørsel. Det stod hurtigt klart for Hjort Frederiksen og regeringen, at transportministerens enegang med vognmændene var et skridt ud på det dybe vand, der skulle hives i land omgående. Flemming Hansen måtte for åben skærm trække sin aftale tilbage - "så hurtigt som muligt", som han sagde til DR's mikrofon. Men først forsøgte ministeren sig med et mellemspil og en pressemeddelelse, hvor han blot lovede at se på sagen. Pressemeddelelsen var tilføjet et notat fra Færdselsstyrelsen. Her står, at indenrigskørsel med chauffører på fremmede plader kun udgjorde 0,8 procent af det samlede antal transporter i hele EU. Men det tal var fra 2002 - længe før de østeuropæiske lande blev medlemmer af EU. I dag behøver man ikke køre længe på de danske landeveje for at se en nummerplade fra Estland eller Litauen - til trods for, at det ikke ligefrem er de to lande i verden, Danmark importerer mest fra. Bilerne er her langt fra lovligt alle sammen. Det kan man blot spørge om hos stor-vognmænd som Kim Johansen i Greve. Men det havde ministeren ikke undersøgt, før hans aftale blev kundgjort.

En billig Porsche

Tirsdag formiddag var han fortsat parat til at forsvare sin aftale med Tjekkiet, Litauen og Estland - men aftalen blev sat i bakgear med følgende ord i løbet af dagen: "Regeringen står selvsagt ved den Østaftale, der er indgået med en række partier i Folketinget". Hvordan esterne og litauerne ser på ministerens aftalebrud melder historien intet om. Men ministeren lærte en lektie i markedsøkonomi. En ny Porsche Cayman S koster - inklusiv bakgear - 1.249.755 kroner. Derfor køber de fleste danskere hellere en Polo Fox for 129.555 kroner. Hvis bilforhandlerne satte prisen for en Porsche ned på Polo-niveau, behøver man hverken være skotøjshandler eller Transportminister for at regne ud, hvilken type bil, der hurtigst ville blive udsolgt. Det samme gælder, hvis der er frit valg mellem danske eller estiske chauffører som følge af stats-autoriserede aftaler med andre lande om skopudser-lønninger til arbejdskraft i Danmark. Nu bliver billige chauffører fra Østeuropa forbudt - i hvert fald indtil 2009, hvor østaftale og overgangsordninger i EU udløber ... Så længe sidder Flemming Hansen med garanti ikke i sit ministerium - uanset sin hurtige bakgears-kørsel bort fra aftaler indgået med andre lande.