Minister fyrer bredside af mod dansk piratkørsel

Indgreb: Højere bøder, færre smuthuller og skrappe regler som i Finland skal stoppe dansk piratkørsel. Det varsler transportminister Henrik Dam Kristensen (S). 3F's Transportgruppe er positiv og påpeger, at indgreb haster.

Transportminister Henrik Dam Kristensen (th) vil gribe ind mod piratkørsel. Det udløser ros fra Jan Villadsen (tv), der er formand for 3F's Transportgruppe. Her ses de to til chaufførkonference i september 2012.Transportminister Henrik Dam Kristensen (th) vil gribe ind mod piratkørsel. Det udløser ros fra Jan Villadsen (tv), der er formand for 3F's Transportgruppe. Her ses de to til chaufførkonference i september 2012.

Høje bøder som i Frankrig. Skrappe regler som i Finland. Slut med tomme lastbiler, der kører ind i Danmark for at køre billigt.

De tre ting er dele i en ny pakke, der skal stoppe snyd, fusk og løndumping på de danske veje. I hvert fald hvis det står til transportminister Henrik Dam Kristensen (S). Han præsenterede tirsdag en ny rapport, der beskriver tiltag mod piratkørsel og misbrug af reglerne om såkaldt cabotage-kørsel. Samtidig varslede han indgreb.

- Regeringens initiativer drejer sig om alt fra højere bøder til bedre kontrolmuligheder og ændringer af, hvornår der overhovedet må udføres cabotage-kørsel, lyder det fra Henrik Dam Kristensen.

3F: Gode tiltag og de haster

Ministeren kalder piratkørsel en alvorlig trussel mod dansk transport. Men et af hans initiativer skal forbi EU. Det er muligheden for at indføre de skrappe finske regler, ministeren vil have grønt lys til via EU-kommissionen.

Danmark har mistet godt 8.000 chaufførjob siden 2008. Derfor vækker udsigten til indgreb glæde i 3F's Transportgruppe. Her understreger gruppeformand Jan Villadsen, at det haster, før endnu flere job forsvinder:

- Hvis hele pakken bliver gennemført, giver det en effektiv bremse på piratkørsel, fusk og social dumping. Transportministeren har lyttet til de forslag, chaufførerne i 3F og vognmændene i DTL og FDL har bragt frem. Og i vores øjne er især finske regler et effektivt værktøj, siger Jan Villadsen.

Nødplan må på plads

3F's Transportgruppe ser også frem til, at der kommer en klar definition på, hvad udenlandske lastbiler ikke må, når de kører internt i Danmark.

- Det er godt, vi har en transportminister, der både lytter og handler. Hans forgængere lyttede kun. Men jeg vil opfordre til, at ministeren sikrer en plan B, hvis EU mod forventning bremser ønsket om at indføre finske stramninger, siger Jan Villadsen.

I Finland tæller hver losning af varer for en tur. Og den nye rapport om piratkørsel beskriver, at udenlandske lastbiler højst må køre 10 ture internt i Finland på tre måneder.