Rekord i øst-biler over grænsen

Transport: Antallet af lastbiler, der kører ind i Danmark, har sat rekord. Hver fjerde har tysk eller østeuropæisk nummerplade, selvom de er ejet af danske vognmænd. 3F kalder udviklingen ”anti-vækst” men peger på, at fem tiltag nu bremser løndumping.

Der er rekord i lastbiltrafik over grænsen til Danmark. Dels i samlet antal. Dels i lastbiler fra Østeuropa, der har dansk ejer.Der er rekord i lastbiltrafik over grænsen til Danmark. Dels i samlet antal. Dels i lastbiler fra Østeuropa, der har dansk ejer.

Finanskrisen får baghjul på motorvejene. Her er antallet af lastbiler, der kører ind og ud af Danmark, på rekordniveau.

5.189 lastbiler kører over grænsen pr. døgn, og det er en smule mere end i 2008, før finanskrisen brød ud. Det viser ny opgørelse, der kommer fra vognmændene i ITD.

Tallene viser også, at der blot er danske nummerplader på 23 procent af de lastbiler, der kører ind og ud af landet. Det er et massivt fald siden 2003, hvor der var danske plader på 42 procent af de lastbiler, der krydsede grænserne.

Dansk antivækst

Trods nedtur for danske plader er der glæde i ITD. ITD oplyser, at danske vognmænd ejer halvdelen af de lastbiler, der krydser grænserne. Det kan ikke ses på nummerpladerne, fordi danske vognmænd har flyttet lastbiler ud af landet, hvorfra de kører til Danmark på tyske og østeuropæiske nummerplader.

3F kalder udviklingen trist.

- Det er rekord i anti-vækst og spekulation i, hvor der er lavest fællesnævner for løn, skat og social sikring. Men jeg tror de danske vognmænd, der er flyttet ud, får en brat opvågning i eftersommeren, når myndighederne skruer op for indsatsen mod piratkørsel og social dumping, siger Jan Villadsen, formand for 3F's Transportgruppe.

Fem initiativer

Regeringen har sat fem initiativer i søen: