Ny transport-minister får flot startskud

Rokade: Lastbiler, tog, trafik, busser, indsats mod piratkørsel og 3F’erne på transportområdet får ny minister. SF’s Pia Olsen Dyhr skal være ny transportminister, og hun får skulderklap fra både 3F’s Transportgruppe og arbejdsgiverne.

Pia Olsen Dyhr (SF) bliver ny Transportminister. Hun har hidtil været minister for handel og investering, og hun afløser Henrik Dam Kristensen (S).Pia Olsen Dyhr (SF) bliver ny Transportminister. Hun har hidtil været minister for handel og investering, og hun afløser Henrik Dam Kristensen (S).

Transportministeriet - og dermed løsninger på piratkørsel, postkassevognmænd og bedre transport - får ny minister.

Det er SF's Pia Olsen Dyhr, der fredag afløser Henrik Dam Kristensen (S). Og hun får positive ord med vejen fra 3F:

- Den nye minister har bred erfaring. Hun har både været trafikordfører og EU-ordfører. Det er godt, for der er brug for den slags solide ballast i vores branche. Ikke mindst, når det gælder indsatsen mod piratkørsel og de såkaldte postkassevognmænd, der fifler med EU's regler, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's Transportgruppe.

Ikke brug for bakgear

3F peger på, at den ny transportminister hverken får brug for bakgear eller slæbegear.

I hvert fald ikke, når det gælder det arbejde mod løndumping og ulovlig godstransport, afgående transportminister Henrik Dam Kristensen har sat i gang.

Oveni venter der store udfordringer, når det gælder infrastrukturer. Både i form af veje, trængsel og den kollektive trafik, som er en af SF's mærkesager. Og hvor 3F har leveret en række bud på løsninger.

Vognmænd: godt valg

Også arbejdsgiverne i transportbranchen tager godt mod Pia Olsen Dyhr.

Erik Østergaard, der er direktør i Dansk Transport & Logistik, kalder Pia Olsen Dyhr ”et godt valg”. Han råder den nye minister til, at hun giver godstransporten den fornødne opmærksomhed, selvom der er store udfordringer, når det gælder den kollektive trafik.

Også DTL peger på, at danske transportører er hårdt ramt af blandt andet social dumping. Samtidig vil DTL fortsætte arbejdet for, at transporterhvervet øger produktiviteten, og at det sker på et grundlag, der er bæredygtigt.