Minister: Forskel på chaufførbøder er ok

Forskel: Politiet giver danske chauffører bøder på 4.000 kroner, hvis de mangler bevis for uddannelse. Udenlandske chauffører slipper frem til 2016. Forskel er aftalt i EU, oplyser transportminister Henrik Dam Kristensen til klage fra 3F's Transportgruppe.

Danske chauffører uden uddannelsesbevis får bøder, når de bliver stoppet af dansk politi. Det gør tyske, polske og rumænske chauffører ikke.Danske chauffører uden uddannelsesbevis får bøder, når de bliver stoppet af dansk politi. Det gør tyske, polske og rumænske chauffører ikke.

Der vanker en bøde på 4.000 kroner, hvis en dansk chauffør ikke har sit uddannelsesbevis i orden, når han bliver stoppet af dansk politi.

Imens slipper polske, rumænske og tyske chauffører for bøder, når de kører på danske veje. Selv om krav om uddannelse skyldes regler, der er fælles i EU.

Men den forskel er ”korrekt” opførsel fra politiet. Det oplyser transportminister Henrik Dam Kristensen (S). Det sker i et brev til 3F's Transportgruppe. Brevet er et svar på en klage fra 3F til ministeren. Klagen går på, at danske chauffører er udsat for diskrimination.

Forskel aftalt i EU

Ministeren oplyser, at politiet i andre lande også gør forskel. Det betyder, at danske chauffører ikke får bøder i andre lande end Danmark, hvis de bliver stoppet uden, at de kan vise et uddannelsesbevis.

Det er aftalt i EU, at politiet kun straffer de chauffører, der kommer fra egne lande. Og at det gælder chauffører, der fik kørekort før september 2009. Årsagen er, at de lovpligtige uddannelsesbeviser bliver indført på forskellige tidspunkter fra land til land. Først når kalenderen siger 10. september 2016, er der ens krav i hele EU.

3F's Transportgruppe er langt fra tilfreds med svaret. Og 3F vil nu rejse sagen politisk.

3F: Invitation til dumping

Jørgen Aarestrup, der er næstformand i 3F's Transportgruppe, mener, at forskellen på chauffører er en invitation til social dumping:

- Uddannelse er yderst fornuftigt. Men det koster penge og tid. Og den bekymring slipper vognmænd og speditører for, hvis de bruger chauffører fra udlandet. Det er jo helt urimeligt. Og det er med til at puste til udflagning af endnu flere job. Danske vognmænd har flyttet 3.298 lastbiler til lande som Polen, Tyskland og Rumænien, siger Jørgen Aarestrup.

Han kalder EU's aftale en skrivebordsmanøvre, der skal gøre det let for politiet, uden at der er sans for, hvad det betyder for chaufførerne.